Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

W dzisiejszym artykule opowiem krótko o diecie DASH – propozycji dla każdego, kto chce się zdrowo odżywiać. Szczególnie można ją polecić osobom z nadciśnieniem tętniczym lub zagrożonym jego wystąpieniem. Jeśli palisz papierosy, masz nadwagę, prowadzisz siedzący tryb życia, masz cukrzycę lub ktoś w Twojej rodzinie ma już rozpoznane nadciśnienie, warto rozważyć przejście na DASH zanim jedynym ratunkiem przed rozwojem choroby staną się środki farmakologiczne.

DASH (dietary approach to stop hypertension) powstała dzięki Narodowemu Instytutowi Zdrowia (National Institutes of Health – NIH) w USA, początkowo z myślą o pacjentach z nadciśnieniem. Wkrótce okazało się jednak, że korzyści wynikające z przestrzegania jej założeń odnoszą także zupełnie zdrowi ludzie. W styczniu 2016 r. wpływowy magazyn U.S. News&World Report ogłosił DASH najlepszą dietą w kategoriach ogólnej i „zdrowe odżywianie”. Warto wiedzieć o niej więcej z co najmniej kilku powodów.

Lekarz zwróci uwagę na to, że stosowanie DASH zapobiega chorobom serca i cukrzycy. Natomiast u pacjentów, u których już wystąpiły te schorzenia, wręcz leczy zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie i poprawia kontrolę cukrzycy. Lekarz-sceptyk nie będzie miał obiekcji, aby zalecać dietę swoim pacjentom – badania nad nią sięgają już 1992 r. i objęły zarówno zdrowych, jak i chorych, włączając osoby w wieku podeszłym, wykazując, że wszyscy odnosili z niej korzyści. Dietetyk zapewne podkreśli, że jest to program kompletny, niewymagający żadnych suplementów i łatwy do przestrzegania. Choć w zamyśle nie miał służyć redukcji masy ciała, obserwacje wykazały, że u osób z nadwagą przynosi również taką dodatkową korzyść. Duża zawartość błonnika w diecie reguluje procesy trawienne.

Założenia diety DASH są szczegółowo opisane u źródeł – na stronie NIH. W polskiej wersji językowej można je znaleźć na przykład na stronie wydawnictwa Medycyny Praktycznej.

W skrócie, według DASH zaleca się jeść warzywa i owoce do każdego posiłku i w formie przekąsek między posiłkami (nie mogło być inaczej!) oraz produkty pełnoziarniste. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa, ryb i nabiału. Dozwolone są przyprawy, w tym pieprz, zioła, papryka. Ograniczamy tłuszcze nasycone i tłuszcze trans – tzn. tłuste mięsa i większość słodyczy (ciasteczka, wafelki, serki topione często zawierają bardzo dużo tłuszczów trans). Zakazane są również słodkie napoje. Szczególnym zaleceniem diety DASH jest ograniczenie spożycia soli, a więc także żywności przetworzonej, w tym wędzonej i konserwowej. Jest to bardzo ważne dla osób z nadciśnieniem tętniczym, ale korzyści z ograniczenia soli odniosą także zdrowi. Sól sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie i niweczy efekt leków na nadciśnienie.

Założenia diety DASH są niekontrowersyjne i stanowią pewne podsumowanie tego, co od dawna  wiemy o zdrowym żywieniu. Możliwość wyboru z szerokiej gamy różnorodnych i łatwo dostępnych produktów sprawia, że  każdy może skomponować z nich nie tylko zdrowe, ale i smaczne posiłki.