Najnowsze wpisy

  • Jak zacząć, żeby nie skończyć?

    Jak zacząć, żeby nie skończyć?

    Szczęśliwie coraz większa ilość naszych rodaków zaczyna zdawać sobie sprawę, że ruch i aktywność fizyczna to ważne elementy wpływające na nasze zdrowie i dobre samopoczucie. Stąd biegi uliczne, stacje wypożyczania rowerów coraz gęściej rozsiane po mieście, dynamicznie rozrastające się sieci fitness klubów, szkółki piłkarskie czy rolkarze mijani na bulwarach. Co jednak, jeśli nie wywodzisz się […]Czytaj więcej »
  • Pikantne potrawy jako źródło euforii

    Pikantne potrawy jako źródło euforii

    W sezonie jesienno-zimowym chętniej sięgamy po rozgrzewające potrawy, a prym wśród nich wiodą dania pikantne. Takie ostre jedzenie nie wszystkim służy, ale jeśli tylko je lubisz i nie masz innych przeciwwskazań to korzystaj z dobrodziejstw, jakie ze sobą niesie. Substancje odpowiadające za ostrość mają wiele właściwości prozdrowotnych – według naukowców zapewniają długowieczność, pobudzają metabolizm i […]Czytaj więcej »

„Hormony szczęścia”, czyli endorfiny to grupa związków białkowych, które wywołują euforię, dobre samopoczucie i zadowolenie z siebie. Działają one kojąco, przeciwbólowo i poprawiają humor. Dbają także o utrzymanie mózgu w dobrej kondycji – wpływają na poprawę pamięci, koncentracji oraz zwiększają zdolność kreatywnego myślenia. Dzięki endorfinom lepiej się czujemy i lepiej wyglądamy Każdy z nas potrafi samodzielnie wytworzyć te hormony, jednakże mamy również wpływ na poziom ich wydzielania. Ilość hormonów szczęścia zwiększa się przy wysiłku fizycznym, śmiechu oraz kiedy jesteśmy zakochani. W 2015 r. zbadano zachowania zdrowotne Polaków oraz ich stosunek do własnego zdrowia i potwierdzono, iż zdrowe odżywianie także wpływa na zwiększenie poziomu endorfin we krwi. Zatem chcąc poczuć się bardziej szczęśliwym można zadbać o codzienną dietę, która bezpośrednio przyczyni się do produkcji i wydzielania hormonów wprawiających nas w przyjemny nastrój jak np. serotoniny czy dopaminy.

Serotonina to neuroprzekaźnik o działaniu przeciwdepresyjnym, który wywołuje dobry humor i stan rozluźnienia, zwiększa zadowolenie i chęć do działania. Jest hormonem tkankowym odpowiadającym za nastrój, regulację apetytu oraz snu, dlatego nazywana jest „hormonem spokojnego snu”. Serotonina jest syntetyzowana z produktów bogatych w tryptofan, szczególnie gdy jest on łączony z węglowodanami. Tryptofan jest aminokwasem egzogennym, co oznacza, że nasz organizm nie potrafi sam go syntetyzować, dlatego konieczne jest podawanie go z zewnątrz. Z tego względu musimy zadbać o dostarczenie go wraz z odpowiednimi produktami. Główne źródła tryptofanu to drób, ser, jajka, pestki dyni, ryby, otręby, ale jest go także sporo w warzywach i owocach, zwłaszcza w ziemniakach, fasoli, śliwkach, zielonych warzywach liściastych i szparagach. Aby tryptofan mógł dotrzeć do mózgu, gdzie jest zamieniany w serotoninę niezbędne są węglowodany złożone. Warto więc w codziennej diecie uwzględnić produkty pełnoziarniste, a także warzywa korzeniowe i strączkowe. Na syntezę serotoniny wpływa również witamina B6, w którą bogate są zielone warzywa – szczególnie szpinak, groszek zielony, a także kapusta, czerwona papryka czy ziemniaki.

Dopamina to także hormon, neuroprzekaźnik odpowiedzialny za uczucie szczęścia, przyjemność, dobrą energię, chęć do działania i dążenie do celu. Niezbędna do jej produkcji i uwalniania w organizmie jest tyrozyna – aminokwas obecny między innymi w fasoli, grochu, soczewicy oraz zielonych warzywach liściastych. Ważne są także przeciwutleniacze (antyoksydanty) zwalczające wolne rodniki powodujące obniżenie poziomu dopaminy w organizmie. Warto zwrócić uwagę na karotenoidy, które można znaleźć w czerwonych, pomarańczowych, żółtych, a także ciemnozielonych warzywach i owocach – zwłaszcza w marchewce, dyni, morelach, papryce czerwonej, pomidorach, truskawkach, czereśniach, brokułach, szpinaku, czy jarmużu. Dostępne przez cały rok jabłka zawierają inny silny przeciwutleniacz – kwercetynę. Kolejną grupą antyoksydantów, powszechnie występującą w warzywach i owocach są polifenole, których bogatym źródłem jest aronia, jagody, ciemne winogrona, jeżyny, truskawki, maliny, a także kapusta i czosnek, a w mniejszej ilości także ziemniaki i cebula. Warto też w diecie uwzględnić owoce, które powodują naturalne uwalnianie dopaminy, takie jak: borówki, żurawiny, śliwki czy też truskawki.

Jak zatem wspierać organizm w produkcji hormonów szczęścia? Nie można się na zawołanie zakochać, nie zawsze też istnieje możliwość podjęcia aktywności fizycznej, dlatego najprostszym sposobem jest uwzględnienie w diecie dużej ilości świeżych, polskich warzyw i owoców.

 

 

Bibliografia:

  • Hygeia Public Health 2015, 50(4): 558-560. Zachowania zdrowotne jako istotny element aktywności życiowej człowieka. Stosunek Polaków do własnego zdrowia.
  • Ciborowska H., Rudnicka A.: Dietetyka. Żywienie zdrowego i chorego człowieka, Wydawnictwo Lekarskie PZWL, wydanie IV, rozszerzone i uaktualnione, Warszawa, 2016.