Najnowsze wpisy

  • Pikantne potrawy jako źródło euforii

    Pikantne potrawy jako źródło euforii

    W sezonie jesienno-zimowym chętniej sięgamy po rozgrzewające potrawy, a prym wśród nich wiodą dania pikantne. Takie ostre jedzenie nie wszystkim służy, ale jeśli tylko je lubisz i nie masz innych przeciwwskazań to korzystaj z dobrodziejstw, jakie ze sobą niesie. Substancje odpowiadające za ostrość mają wiele właściwości prozdrowotnych – według naukowców zapewniają długowieczność, pobudzają metabolizm i […]Czytaj więcej »
  • Przepis na szczęście

    Przepis na szczęście

    Czy istnieje przepis na szczęście? Nad tym pytaniem zastanawiają się filozofowie od starożytności. Stoicy widzieli szczęście w umiarze, epikurejczycy w przyjemności, cynicy w cnocie. W dzisiejszym świecie pytanie o źródło szczęścia wydaje się jeszcze bardziej aktualne. Światowej sławy socjolog Zygmunt Bauman zauważył, że współczesnemu człowiekowi niejako wmówiono, że dzięki większej konsumpcji stanie się szczęśliwszy. Dziś […]Czytaj więcej »

Czym jest szczęście? Co znaczy być szczęśliwym? Jak ten stan osiągnąć? Warto pamiętać, że nie jest to stan permanentny, nie można być szczęśliwym cały czas. To pewne chwile, sytuacje powodują, że czujemy się szczęśliwi. Możemy też dążyć do szczęścia i starać się żyć tak, aby tych radosnych chwil mieć jak najwięcej. „Żyj w zgodzie ze sobą, ze swoimi wartościami, bądź świadom, jak chcesz żyć i czego w życiu pragniesz, a poczucie szczęścia z pewnością cię nie ominie”, powiadają filozofowie.

Arystoteles mawiał, że szczęście zależy od nas samych, od tego jak oceniamy swoje życie – czy pozytywnie wartościujemy zdarzenia, które nas spotykają, jakimi ludźmi się otaczamy, jak traktujemy siebie, czym karmimy nasze dusze i ciała? To naprawdę nie to samo, gdy zjemy obiad szybko i byle jak, w barze ze śmieciowym jedzeniem, czy wybierzemy zdrowy posiłek z przyjaciółmi. Pomyślcie o smacznych, polskich warzywach i owocach – wilgotnej sałacie wiosną, świeżych pomidorach i pachnących truskawkach latem czy aromatycznej dyni, gdy za oknem już zimno…  Jest różnica, prawda?

Mogłoby się wydawać, że być szczęśliwym to być pięknym i bogatym. Ale liczne badania psychologów i naukowców pokazują, że szczęście to coś zupełnie innego. Każdemu z nas zdarzają się w życiu rzeczy dobre i złe. Ważne jest to, jakie nadajemy im znaczenie. Niektórzy rodzą się pogodni i szczęśliwi, ale większość z nas musi się szczęścia uczyć. Można wyrobić w sobie pogodę ducha, zamówić od życia różowe okulary, które pomagają patrzeć na świat z tej dobrej perspektywy. Na co więc zwracać uwagę, jak można ćwiczyć się w szczęściu?

8 filarów szczęścia:

  • Przyjaciele i dobre relacje z innymi ludźmi. Potrzebujemy innych, aby czuć się spełnionymi ludźmi. Przyjaciele wspierają, pomagają w trudnych chwilach, dzielą z nami nasze radości. Pozwalają zachować zdrowie i żyć dłużej.
  • Pasje, hobby, zainteresowania. Rób w życiu to, co kochasz, a twoja praca da ci radość i poczucie, że jesteś na właściwym miejscu.
  • Pomagaj innym! Naukowcy dowodzą, że dobroczynność przedłuża życie i nadaje mu sens.
  • Uśmiechaj się! Ćwicz się w uśmiechu jak najczęściej, a poczujesz przypływ radości.
  • Ruszaj się! Dbaj o kondycję fizyczną i zdrową dietę. Uprawiaj sport, spaceruj, bądź aktywny, jedz wartościowe posiłki, doceniaj moc polskich warzyw i owoców.
  • Buduj w sobie postawę wdzięczności, pozytywne nastawienie do świata i ludzi. Każdego dnia otrzymujesz coś dobrego, co cię wzbogaca. Dostrzegaj dobre chwile, twoje małe szczęścia.
  • Skupiaj się na pozytywach, zamiast na porażkach. Doceniaj swoje mocne strony i bądź dla siebie życzliwy. Czujesz się tak, jak myślisz.
  • Nie zapominaj o sferze duchowej. Kochaj, czytaj książki, słuchaj muzyki, zachwycaj się poezją, sztuką. Refleksje nad pięknem poruszają uczucia.

Oto kilka pomocnych wskazówek, które bardziej szczegółowo omówię w kolejnych artykułach poświęconych odnajdywaniu szczęścia w relacjach z innymi, miłości, życiowych pasjach, zdrowym odżywianiu, którego fundament stanowią – jak w tytule kampanii – warzywa i owoce.