Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Starożytni Egipcjanie wierzyli, że afrodyzjakiem jest sałata – do tego stopnia upatrywali w niej cudownych właściwości, że uznali nawet za stosowne składanie jej w ofierze bogowi płodności, Minowi, co udokumentowali hieroglifami. W średniowieczu przygotowanie wieloskładnikowych eliksirów miłosnych było domeną czarownic, więc raczej nie poznamy sekretnych receptur z tego okresu. Abyście nie pozostali zdani na wiedzę internetową, niemniej pokrętną od tej, którą dysponowały średniowieczne czarownice, omówię dziś rolę diety w zachowaniu sprawności seksualnej oraz kwestię posiłku, który warto podać ukochanemu, jeśli chcemy, by wykrzesał z siebie to, co najlepsze.

Co zatem podać na kolację we dwoje, aby finałem wieczoru nie było leżenie do góry brzuchem z przejedzenia? Posiłek powinien być lekki, a jednocześnie zawierać węglowodany i błonnik – to kluczowe połączenie, pozwalające powoli dostarczać energię na następne godziny. Słodki deser to chwila przyjemności, której ceną będą gwałtowne zmiany stężenia glukozy we krwi, wpływające na równowagę hormonalną. Nie bądźcie więc zdziwieni, jeśli po czekoladowym torciku poczujecie się ospali i zmęczeni, a randka utknie w martwym punkcie. By tego uniknąć, zdecydujcie się na lekką kolację opartą na sezonowych warzywach i owocach, rybach, owocach morza lub chudym mięsie. Poszalejcie z przyprawami: chili, czosnek, świeże zioła rozbudzą zmysły, a użyte umiejętnie są znakiem rozpoznawczym dobrego kucharza. Alkohol? Kieliszek wina jest w porządku, w większej ilości nie przyczyni się do niczego dobrego. Tu postawmy kropkę – trudno o mocniej udokumentowany anty-afrodyzjak.

Druga kwestia, jeszcze ważniejsza, to w jaki sposób nasza codzienna dieta przekłada się na chęci i możliwości w sypialni. Sprawność seksualna jest bardzo czułym wskaźnikiem ogólnego stanu zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Do tego, jak na złość, choroby cywilizacyjne, w tym nadwaga, cukrzyca czy miażdżyca są prawdziwymi pogromcami libido.

Nadmiar tkanki tłuszczowej ma zgubny wpływ nie tylko na poczucie pewności siebie. Tkanka tłuszczowa ma także swoją niezależną czynność hormonalną – u mężczyzn podstępnie konwertuje testosteron w estrogeny – żeńskie hormony płciowe, a to tylko początek prawdziwego błędnego koła. Dalej dochodzi do zahamowania funkcji przysadki, czynności jąder i dalszego spadku stężenia testosteronu. Nadmiar estrogenów w stosunku do testosteronu wywołuje m.in. spadek libido, impotencję i ginekomastię, czyli powiększenie piersi u mężczyzn. U kobiet z otyłością obserwuje się natomiast zaburzenia czynności jajników i wzrost stężenia męskich hormonów płciowych, wywołujących nadmierne owłosienie, trądzik, spadek libido i zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Zachęcam, aby już dziś zadbać o formę i odżywiać się z rozsądkiem. Warzywa powinny stanowić połowę zawartości talerza – wtedy posiłki nie są przeładowane kalorycznie, a dają poczucie sytości. Ale nawet najzdrowsza dieta jest niewiele warta bez ruchu, dlatego może warto na randkę wybrać się na basen, spacer lub rower, zamiast do pubu?!