Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Jedzenie dla wielu z nas jest jedną z życiowych przyjemności. Często jemy „oczami”, dlatego urozmaicone i kolorowe menu samo w sobie już nam poprawia nastrój. Jednym z bardziej barwnych sezonów na lokalnych bazarkach, straganach, czy w pobliskich warzywniakach jest późna wiosna i początek lata. Oczywiście jako dietetyk muszę dodać, że bogactwo kolorów warzyw i owoców poza walorami estetycznymi i przyjemnością jedzenia, daje nam wiele korzyści żywieniowych. Naturalne barwniki, które nadają piękne barwy warzywom i owocom, kusząc do jedzenia, mają jeszcze silne działanie biologiczne.

O tej porze roku możemy się cieszyć już młodymi marchewkami, a pierwsze plony wydają już pola kukurydziane. Barwnik który nadaje warzywom i owocom żółty i pomarańczowy kolor to beta-karoten, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a także jest prowitaminą witaminy A. Dzięki niemu żółte i pomarańczowe warzywa i owoce działają przeciwnowotworowo, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi oraz korzystanie wpływają na wzrok.

Sezon letni kojarzy się z lekkim menu i sałatkami. Najlepszą bazą sałatek są zielone warzywa liściaste, np. sałata, rukola, szpinak. Do naszej dyspozycji pozostają jeszcze groszek zielony, brokuły, zielona fasolka szparagowa, czy agrest oraz super zdrowe szparagi (moje ulubione to te właśnie zielone). Rośliny te zawdzięczają swój piękny zielony kolor chlorofilowi. Ta grupa warzyw i owoców ma dużo magnezu, żelaza, kwasu foliowego, czy witamin z grupy B. Zielone owoce i warzywa wpływają korzystanie na samopoczucie i dodają energii. Dodatkowo są to produkty niskokaloryczne i z dużą zawartością błonnika, dlatego idealnie będą wspomagać proces odchudzania i przygotowań do sezonu „bikini”

Kolejne kolory, które nas bardzo cieszą późną wiosną i latem to czerwień oraz fiolety. Sięgajmy zatem po młode buraczki, truskawki, wiśnie, maliny, porzeczki.Te same substancje, które nadają im piękne kolory – antocyjany, spowodują, że my także będziemy pięknie wyglądać. Antocyjany to bowiem silne przeciwutleniacze, które chronią nas przed starzeniem i działają antystresowo.

Kolorowa dieta, oparta na sezonowych warzywach i owocach zapewni nam dużo różnorodnych substancji odżywczych, zwłaszcza przeciwutleniaczy zmniejszających tzw. stres oksydacyjny, który szczególnie doskwiera osobom poddanym długotrwałemu działaniu stresu, a także uprawiającym intensywny wysiłek fizyczny czy też odżywiającym się w sposób nieprawidłowy.

Pamiętajcie – im bardziej kolorowy będzie nasz talerz, tym więcej energii, witamin i minerałów odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, samopoczucie i zdrowie sobie zapewnimy. Korzystajmy więc z pełni sezonu – jedzmy zdrowo i kolorowo!