Najnowsze wpisy

  • Pikantne potrawy jako źródło euforii

    Pikantne potrawy jako źródło euforii

    W sezonie jesienno-zimowym chętniej sięgamy po rozgrzewające potrawy, a prym wśród nich wiodą dania pikantne. Takie ostre jedzenie nie wszystkim służy, ale jeśli tylko je lubisz i nie masz innych przeciwwskazań to korzystaj z dobrodziejstw, jakie ze sobą niesie. Substancje odpowiadające za ostrość mają wiele właściwości prozdrowotnych – według naukowców zapewniają długowieczność, pobudzają metabolizm i […]Czytaj więcej »
  • Przepis na szczęście

    Przepis na szczęście

    Czy istnieje przepis na szczęście? Nad tym pytaniem zastanawiają się filozofowie od starożytności. Stoicy widzieli szczęście w umiarze, epikurejczycy w przyjemności, cynicy w cnocie. W dzisiejszym świecie pytanie o źródło szczęścia wydaje się jeszcze bardziej aktualne. Światowej sławy socjolog Zygmunt Bauman zauważył, że współczesnemu człowiekowi niejako wmówiono, że dzięki większej konsumpcji stanie się szczęśliwszy. Dziś […]Czytaj więcej »

Jeśli chcesz czuć się szczęśliwszy, postaw na ruch i zdrowe odżywianie! Naukowcy dawno już udowodnili, że istnieje związek między aktywnością fizyczną, a poczuciem szczęścia. Kiedy się ruszamy uwalniają się hormony szczęścia, czyli endorfiny. Dzięki nim czujemy przypływ radości, sił witalnych, mamy poczucie mocy i sprawczości. Dodatkowo spowalniają się procesy starzenia, spalają kalorie, zwiększa się pojemność płuc, co w efekcie sprawia, że krew jest bogatsza w tlen, a serce lepiej pracuje.

Ponadto ruch zmniejsza poziom napięcia i stresu, a także obniża ryzyko depresji. Gdy uprawiamy sport, poprawia się nasza zdolność zapamiętywania i wydolność mózgu, mamy więcej energii i wyższą samoocenę. Jedną z głównych korzyści, jaką daje nam sport, jest mniejsze prawdopodobieństwo zachorowań na różne choroby. Aktywność fizyczna obniża poziom cukru we krwi, reguluje przemianę materii, zapobiega osteoporozie, obniża ciśnienie krwi oraz wzmacnia system immunologiczny.

Nawet jeśli nie jesteś typem sportowca i lubisz sobie czasem posiedzieć na kanapie pod kocem – zwłaszcza zimą, spróbuj jednak czasem zwalczyć w sobie leniuch i podjąć wysiłek fizyczny. Szybko zorientujesz się, jak cudownie to działa, kiedy dostrzeżesz efekty swojej aktywności. Nie musisz wcale katować się codziennie na siłowni, czy poddawać morderczym treningom w fitness klubie.

Posłuchaj siebie i wybierz to, co lubisz najbardziej – dzięki temu będziesz mieć większą szansę, że wytrwasz w postanowieniu regularnego ćwiczenia, a one z czasem staną się Twoim stylem życia. Najważniejsze, aby znaleźć coś dla siebie! Może lubisz pływać, a woda cię relaksuje? Wybierz się na basen i czerp przyjemność z pływania. Zajęcia z jogi, pilatesu czy zwykłej gimnastyki także mogą poprawić Ci humor w ciągu dnia. Ruszaj się codziennie i nie przepuszczaj żadnej okazji.

Prosty przepis na aktywność ode mnie: jeśli nie spieszysz się rano do pracy i zamień samochód na rower lub przespaceruj się na pieszo, jeśli dystans nie jest zbyt duży. Na rowerze możesz także jechać po zakupy lub na weekendową przejażdżkę za miasto z przyjaciółmi czy rodziną.

Gdy idziesz na spotkanie, w budynkach zawsze wybieraj schody zamiast windy. Biegaj, wyjdź wspólnie z sąsiadkami na siłownię osiedlową albo tańcz. Nawet rano, przed pracą do swojego ulubionego muzycznego kawałka na rozgrzewkę, a wieczorem razem z partnerem i dziećmi dla dobrej zabawy. Taniec cudownie relaksuje i poprawia nastrój.

Po dobrym wysiłku fizycznym nic tak nie smakuje, jak lekki posiłek na bazie warzyw i owoców – pysznych, sezonowych. Spróbuj sałatki z kalafiora albo orzeźwiającego kisielu z czerwonych porzeczek. Doprawione odrobiną ruchu smakują najlepiej 😉