Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Przekonywałam Was wielokrotnie, że warzywa i owoce powinny stanowić przynajmniej połowę naszego codziennego jadłospisu, z przewagą warzyw. Takie są założenia specjalistów i rekomendacje m.in. WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) i IŻŻ (Instytutu Żywności i Żywienia). Niestety z kilkunastoletniej pracy z pacjentami wiem, że z praktyką bywa rożnie. Wiele osób nie spożywa rekomendowanej ilości warzyw i owoców, a największe braki są wśród najmłodszych.

Dorosłych można próbować przekonać powołując się na zalecenia, ale z dziećmi sprawa nie jest już taka prosta. Wszyscy rodzice wiedzą, że należy zadbać o odpowiednie odżywianie dziecka, któremu nie może zabraknąć cennych składników odżywczych, witamin i minerałów. Już od najmłodszych lat należy przekazywać naszym pociechom zdrowe nawyki żywieniowe, a także zadbać o dietę, której podstawą będą posiłki bogate w warzywa i owoce. Ale jak „przemycić” te zdrowe produkty do codziennego jadłospisu oraz zachęcić dziecko, które nie lubi większości warzyw i owoców?

Dzieci są bardziej wymagającymi konsumentami niż większość dorosłych, dlatego należy o tym pamiętać podczas przygotowywania dla nich posiłków. Kolorowe i apetyczne dania zachęcają dzieci do jedzenia. Warto poświecić nieco więcej czasu i podać obiad czy kolację w ciekawej formie – możemy pobawić się jedzeniem i ułożyć z warzyw zwierzątko/domek, a następnie zachęcić malucha do skonsumowania swojego „dzieła”.

Dobrym sposobem jest także wspólnie gotowanie. Każdy rodzic może poprosić dziecko, aby pomogło mu podczas przygotowywania posiłków, jak np. sałatkę owocową. Może być to doskonały sposób na spędzenie wspólnego czasu, a przy okazji rozbudzenie w dziecku ciekawości do nowych produktów spożywczych i chęci ich spróbowania.

Zdrowe produkty można także „przemycić” miksując je w zupie czy puree, a także włączając je do ulubionych potraw dziecka, jak np. w farszu do pierożków czy naleśników. Jeśli nasza pociecha chętniej jada mięso niż warzywa, polecam dodać jarzyny do kotlecików, albo ulubione mięsko udusić w warzywnym sosie, czy też przygotować mięso faszerowane warzywami, np. w postaci roladek.

A może to jajko jest produktem, które Twoje dziecko chętnie zjada? Wtedy przyrządź omlet z owocami lub warzywami. Do sałatek możesz dorzucić nie tylko warzywa, ale także i owoce (np. czereśnie, maliny, jabłka, gruszki, truskawki). Większość dzieci lubi makarony, więc wykorzystaj to i zrób „makaron” z cukinii lub marchewki z ulubionym sosem.

Bardzo dobrym sposobem włączenia warzyw i owoców do diety dzieci są koktajle. Polecam, aby zmiksować ulubione produkty z tymi mniej lubianymi. Możesz też zrobić koktajl na bazie mleka, jogurtu, kefiru i różnych sezonowych owoców, słodzony np. miodem. W taki sam sposób możesz również przygotować zupy.

Pamiętaj, że jeśli Twoja pociecha przy pierwszej próbie nie rozsmakuje się w jakimś produkcie, nie należy się poddawać, lecz podać warzywo czy owoc w innej formie. Eksperymentuj w kuchni i zachęcaj do tego swoje dziecko. W ramach inspiracji polecam stronę kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” i przygotowane przeze mnie przepisy z wykorzystaniem polskich, sezonowych warzyw i owoców.