Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Kapustne

Kalafior

Zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na zawartość składników odżywczych – zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, wit: K, B1, B2, B6, C, kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Posiada niewielką ilość tłuszczów i białka, co sprawia, że dostarcza tylko ok. 20 kcal na 100 g. Warto go gotować bez pokrywki i przy włączonym wyciągu.

Brokuł

Pod względem zawartości wit. C przewyższa owoce cytrusowe. Przy zakupie brokułów należy zwrócić uwagę na to, aby wybrać nieuszkodzone, pozbawione plam różyczki, a otaczające je liście nie powinny być żółte. Ponieważ nie wymagają długiego gotowania, do dań warzywnych czy jednogarnkowych należy je dodawać dopiero pod koniec tego procesu.

Jarmuż

Uważany jest za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i mające właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem wit. K, wit. C, karotenoidów, a także wapnia. Podobnie jak brokuł i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan – związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

Kalarepa

Wskazana jest w diecie cukrzyków, ponieważ należy do produktów bardzo wolno podnoszących cukier we krwi, a jednocześnie nie jest kaloryczna. 100 g kalarepy to 27 kcal. Dzięki zawartości włókien roślinnych reguluje perystaltykę jelit i jest wykorzystywana w leczeniu zaparć. Pobudza również wydzielanie żółci i usprawnia trawienie.

Kapusta

Wszystkie odmiany kapusty (głowiasta biała i czerwona oraz włoska) są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego i wit. C oraz siarki, która korzystnie wpływa na wygląd włosów, cery i paznokci. Kapustę, z powodu dużej zawartości ostrych olejków eterycznych należy gotować przez krótki czas (we wstępnej fazie) bez przykrycia. Pozwoli to na ulotnienie się wraz z parą wodną części olejków eterycznych.

Brukselka

Jej składniki wpływają na odbudowę DNA w komórkach i blokują rozwój komórek nowotworowych. Ma charakterystyczną goryczkę, która sprawia, że nie jest naszym ulubionym warzywem. Pozbyć się jej można gotując oczyszczone główki przekrojone na pół w wodzie z dodatkiem mleka.