Najnowsze wpisy

  • Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Podjęcie aktywności fizycznej często kojarzy się z dużą ilością ćwiczeń, wyrzeczeń i bardziej przemyślanego żywienia. Pojawia się mnóstwo pytań i przez to wiele osób porzuca ten pomysł i czeka na kolejny bodziec. W rzeczywistości nawet wprowadzenie marszy czy marszobiegów w dobrym towarzystwie, a nawet samotnie z dobrą muzyką przynosi same korzyści! Rozpoczynając aktywność sportową, warto […]Czytaj więcej »
  • Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    „Pewnego dnia spróbuję…” to prawdopodobnie jedno z najczęściej wypowiadanych zdań w kontekście podejmowania sportowej aktywności. Bo niby korzyści wynikające z uprawiania sportu są jasne i klarowne. Niby czas w ciągu tygodnia pracy pozwala też na zadbanie o więcej ruchu – a jednak wciąż wysiłki wielu osób kończą się na wypowiedzeniu wspomnianego zdania i oczekiwaniu na […]Czytaj więcej »

Kapustne

Kalafior

Zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na zawartość składników odżywczych – zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, wit: K, B1, B2, B6, C, kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Posiada niewielką ilość tłuszczów i białka, co sprawia, że dostarcza tylko ok. 20 kcal na 100 g. Warto go gotować bez pokrywki i przy włączonym wyciągu.

Brokuł

Pod względem zawartości wit. C przewyższa owoce cytrusowe. Przy zakupie brokułów należy zwrócić uwagę na to, aby wybrać nieuszkodzone, pozbawione plam różyczki, a otaczające je liście nie powinny być żółte. Ponieważ nie wymagają długiego gotowania, do dań warzywnych czy jednogarnkowych należy je dodawać dopiero pod koniec tego procesu.

Jarmuż

Uważany jest za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i mające właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem wit. K, wit. C, karotenoidów, a także wapnia. Podobnie jak brokuł i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan – związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

Kalarepa

Wskazana jest w diecie cukrzyków, ponieważ należy do produktów bardzo wolno podnoszących cukier we krwi, a jednocześnie nie jest kaloryczna. 100 g kalarepy to 27 kcal. Dzięki zawartości włókien roślinnych reguluje perystaltykę jelit i jest wykorzystywana w leczeniu zaparć. Pobudza również wydzielanie żółci i usprawnia trawienie.

Kapusta

Wszystkie odmiany kapusty (głowiasta biała i czerwona oraz włoska) są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego i wit. C oraz siarki, która korzystnie wpływa na wygląd włosów, cery i paznokci. Kapustę, z powodu dużej zawartości ostrych olejków eterycznych należy gotować przez krótki czas (we wstępnej fazie) bez przykrycia. Pozwoli to na ulotnienie się wraz z parą wodną części olejków eterycznych.

Brukselka

Jej składniki wpływają na odbudowę DNA w komórkach i blokują rozwój komórek nowotworowych. Ma charakterystyczną goryczkę, która sprawia, że nie jest naszym ulubionym warzywem. Pozbyć się jej można gotując oczyszczone główki przekrojone na pół w wodzie z dodatkiem mleka.