Najnowsze wpisy

  • Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Podjęcie aktywności fizycznej często kojarzy się z dużą ilością ćwiczeń, wyrzeczeń i bardziej przemyślanego żywienia. Pojawia się mnóstwo pytań i przez to wiele osób porzuca ten pomysł i czeka na kolejny bodziec. W rzeczywistości nawet wprowadzenie marszy czy marszobiegów w dobrym towarzystwie, a nawet samotnie z dobrą muzyką przynosi same korzyści! Rozpoczynając aktywność sportową, warto […]Czytaj więcej »
  • Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    „Pewnego dnia spróbuję…” to prawdopodobnie jedno z najczęściej wypowiadanych zdań w kontekście podejmowania sportowej aktywności. Bo niby korzyści wynikające z uprawiania sportu są jasne i klarowne. Niby czas w ciągu tygodnia pracy pozwala też na zadbanie o więcej ruchu – a jednak wciąż wysiłki wielu osób kończą się na wypowiedzeniu wspomnianego zdania i oczekiwaniu na […]Czytaj więcej »

Korzeniowe

Burak Ćwikłowy

Buraki pieczone w skórkach i zawinięte w folię są dużo słodsze i lepiej zachowują kolor. Zawierają frakcję błonnika, która likwiduje zaparcia. Posiadają także właściwości przeciwutleniające, bakteriostatyczne oraz dzięki zawartym betacyjanom pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej.

Marchew

Obecnie istnieje ok. 100 odmian tego warzywa, dlatego na rynku można spotkać się z marchwią białą, żółtą, czerwoną lub ciemnofioletową. Im bardziej intensywny jej kolor, tym więcej zawiera beta-karotenu. Udrażnia naczynia krwionośne, reguluje pracę żołądka, usprawnia pracę wątroby, a także wyostrza wzrok.

Pasternak

Ma niespotykany smak, gdyż łączy w sobie cechy pietruszki i marchewki, również i z wyglądu. Korzeń ten jest mięsisty i ma słodkawy smak. Podobnie jak pietruszka, zawiera dużo wit. C i błonnika. Można go zapiekać, dusić ze śmietaną, a także dodawać do surówek.

Pietruszka korzeniowa

Pietruszka uważana jest za roślinę leczniczą, polecaną w przypadku ostrych i przewlekłych zapaleń pęcherza moczowego i dróg moczowych. Ma dobry wpływ na pracę układu trawiennego, uszczelnia naczynia krwionośne, pomaga leczyć anemię, choroby wątroby i woreczka żółciowego. Dodatkowo rzucie liści pietruszki likwiduje przykry zapach z ust.

Seler korzeniowy

Seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych. Dodatkowo zawiera dużo wapnia, potasu i cynku, a także magnez i żelazo. Ułatwia trawienie i likwiduje zaparcia wynikające ze złych przyzwyczajeń żywieniowych. Odtruwa także organizm, pomaga trawić tłuszcze, działa moczopędnie, polepszając pracę nerek i serca oraz koi stargane stresem nerwy.