Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Liściaste

Botwina

Botwina to młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Zawierają wiele składników odżywczych oraz są cennym źródłem błonnika, przez co usprawniają i regulują pracę jelit. Ponadto zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych i oczyszczają organizm. Dodaje się je do zup, sałatek lub duszonych potraw.

Cykoria

Zawiera beta-karoten, który pozytywnie wpływa na koloryt i zdrowie skóry. Średniej wielkości główka (ok. 150 gramów) zawiera tylko 30 kcal. oraz zaspokaja dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu m.in. na: wit. A, wit. C, kwas foliowy, mangan oraz błonnik.

Rzeżucha ogrodowa

Jedzenie rzeżuchy zalecane jest osobom cierpiącym na cukrzycę, anemię, dolegliwości tarczycy, chorobę wieńcową, reumatyzm, a także mającym kłopoty z krążeniem, problemami skórnymi i paznokciami. Rzeżucha ma właściwości oczyszczające organizm, poprawia apetyt i wspomaga trawienie. Kto codziennie doda trochę rzeżuchy do sałatek i kanapek, ma o wiele więcej sił witalnych.

Sałata siewna (masłowa)

W młodych liściach sałaty występują m.in.: białko, cukry, prowitamina A, witaminy z grupy B, C, K, E, PP oraz sole mineralne. Zawartość tych cennych składników sprawia, że warto ją jeść w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego, gdyż usprawnia pracę układu nerwowego, a dodatkowo dzięki obecności przeciwutleniaczy, przeciwdziała procesom starzenia.

Szpinak

Jest jednym z najzdrowszych warzyw. Zawiera najwięcej składników mineralnych oraz witamin. W swoim składzie ma rekordową ilość żelaza i wit. C. Znajdują się w nim również dwa silnie działające przeciwutleniacze – luteina i beta-karoten.

Seler naciowy

Seler naciowy ma dwukrotnie więcej wit. C niż cytrusy. Zawiera on także naturalną wit. B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Seler oczyszcza organizm z toksyn zawartych m.in. w pożywieniu. Pobudza przemianę materii oraz może przynieść ulgę obolałym stawom.

Rukola

Zwana też rokiettą siewną, o charakterystycznym smaku pieprzu, orzechów i chrzanu. Rukola jest rośliną bogatą w cenne składniki odżywcze, zawiera w sobie spore ilości wit. C, a także dobroczynne olejki eteryczne. W medycynie jest używana do produkcji syropów na kaszel.

Roszponka

Sałata o małych zaokrąglonych listkach, które są bogatym źródłem wit. C (której jest dwukrotnie więcej niż w cytrynie!). Jest również bogata w żelazo, potrzebne w stanach osłabienia oraz stanowi źródło potrzebnego w stanach napięcia potasu. Roszponka działa pobudzająco na trawienie i kojąco na system nerwowy – ma działanie uspokajające.