Najnowsze wpisy

  • Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Problem, by zacząć? Podpisz umowę z… własnym organizmem!

    Podjęcie aktywności fizycznej często kojarzy się z dużą ilością ćwiczeń, wyrzeczeń i bardziej przemyślanego żywienia. Pojawia się mnóstwo pytań i przez to wiele osób porzuca ten pomysł i czeka na kolejny bodziec. W rzeczywistości nawet wprowadzenie marszy czy marszobiegów w dobrym towarzystwie, a nawet samotnie z dobrą muzyką przynosi same korzyści! Rozpoczynając aktywność sportową, warto […]Czytaj więcej »
  • Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    Pewnego dnia spróbuję… a może „odWARZę” się już dziś?

    „Pewnego dnia spróbuję…” to prawdopodobnie jedno z najczęściej wypowiadanych zdań w kontekście podejmowania sportowej aktywności. Bo niby korzyści wynikające z uprawiania sportu są jasne i klarowne. Niby czas w ciągu tygodnia pracy pozwala też na zadbanie o więcej ruchu – a jednak wciąż wysiłki wielu osób kończą się na wypowiedzeniu wspomnianego zdania i oczekiwaniu na […]Czytaj więcej »

Liściaste

Botwina

Botwina to młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Zawierają wiele składników odżywczych oraz są cennym źródłem błonnika, przez co usprawniają i regulują pracę jelit. Ponadto zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych i oczyszczają organizm. Dodaje się je do zup, sałatek lub duszonych potraw.

Cykoria

Zawiera beta-karoten, który pozytywnie wpływa na koloryt i zdrowie skóry. Średniej wielkości główka (ok. 150 gramów) zawiera tylko 30 kcal. oraz zaspokaja dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu m.in. na: wit. A, wit. C, kwas foliowy, mangan oraz błonnik.

Rzeżucha ogrodowa

Jedzenie rzeżuchy zalecane jest osobom cierpiącym na cukrzycę, anemię, dolegliwości tarczycy, chorobę wieńcową, reumatyzm, a także mającym kłopoty z krążeniem, problemami skórnymi i paznokciami. Rzeżucha ma właściwości oczyszczające organizm, poprawia apetyt i wspomaga trawienie. Kto codziennie doda trochę rzeżuchy do sałatek i kanapek, ma o wiele więcej sił witalnych.

Sałata siewna (masłowa)

W młodych liściach sałaty występują m.in.: białko, cukry, prowitamina A, witaminy z grupy B, C, K, E, PP oraz sole mineralne. Zawartość tych cennych składników sprawia, że warto ją jeść w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego, gdyż usprawnia pracę układu nerwowego, a dodatkowo dzięki obecności przeciwutleniaczy, przeciwdziała procesom starzenia.

Szpinak

Jest jednym z najzdrowszych warzyw. Zawiera najwięcej składników mineralnych oraz witamin. W swoim składzie ma rekordową ilość żelaza i wit. C. Znajdują się w nim również dwa silnie działające przeciwutleniacze – luteina i beta-karoten.

Seler naciowy

Seler naciowy ma dwukrotnie więcej wit. C niż cytrusy. Zawiera on także naturalną wit. B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Seler oczyszcza organizm z toksyn zawartych m.in. w pożywieniu. Pobudza przemianę materii oraz może przynieść ulgę obolałym stawom.

Rukola

Zwana też rokiettą siewną, o charakterystycznym smaku pieprzu, orzechów i chrzanu. Rukola jest rośliną bogatą w cenne składniki odżywcze, zawiera w sobie spore ilości wit. C, a także dobroczynne olejki eteryczne. W medycynie jest używana do produkcji syropów na kaszel.

Roszponka

Sałata o małych zaokrąglonych listkach, które są bogatym źródłem wit. C (której jest dwukrotnie więcej niż w cytrynie!). Jest również bogata w żelazo, potrzebne w stanach osłabienia oraz stanowi źródło potrzebnego w stanach napięcia potasu. Roszponka działa pobudzająco na trawienie i kojąco na system nerwowy – ma działanie uspokajające.