Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Owoce pestkowe

Czereśnie

Możemy spotkać czereśnie żółte, różowe, czerwone, ciemnoczerwone oraz prawie czarne. Regulują procesy przemiany materii, wspomagają leczenie niektórych schorzeń wątroby i pęcherza, kamicy nerkowej, opóźniają rozwój miażdżycy, a także dodają energii. Ze względu na dużą ilość kwasów owocowych, czereśni nie powinno się jeść na czczo (dotyczy to wszystkich pestkowców!).

Wiśnie

Wiśnie to kwaśne siostry czereśni. Chronią przed działaniem wolnych rodników oraz korzystnie wpływają na produkcję krwinek czerwonych. Sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu i cukru, wiążą metale ciężkie i usuwają je z organizmu. Sok z wiśni ma właściwości przeciwzapalne – obniża gorączkę, łagodzi ból mięśni, poprawia wchłanianie leków.

Śliwki

Śliwki to owoce szczęścia, dzięki dużej zawartości tryptofanu, czyli aminokwasu, z którego powstaje w naszym mózgu serotonina nazywana hormonem szczęścia. Suszone śliwki neutralizują nadmiar wydzielanych kwasów trawiennych, zapobiegają zaparciom, przeciwdziałają zatruciom. Są bogate w błonnik i ułatwiają spalanie tłuszczu oraz za sprawą dużej ilości pektyn – dają uczucie sytości.

Morela

Zawarta w niej wit. A wspomaga organizm, chroniąc go przed różnego rodzaju infekcjami. Owoce te to także źródło beta-karotenu. Wystarczy zjeść 3 morele dziennie, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości tego przeciwutleniacza. Suszone owoce natomiast powinny na stałe zagościć w diecie osób odchudzających się – doskonale zaspokajają głód i poprawiają przemianę materii.

Nektarynka / Brzoskwinia

Dzięki swym właściwościom, dobrze wpływają na układ krążeniowy. Zawierają również dużo błonnika, dzięki czemu regulują funkcjonowanie układu pokarmowego, zapobiegają zaparciom i wzdęciom. Mają działanie uspokajające.