Najnowsze wpisy

  • Zakazane owoce?

    Zakazane owoce?

    Czy zjedzenie przez Adama jabłka w Edenie było grzechem dietetycznym? Nie da się ukryć, że owoce zawierają cukier, w tym fruktozę, o której ostatnio nie mówi się zbyt pochlebnie. Z drugiej strony dietetycy wymieniają niezliczone cenne składniki, zawarte w owocach: nie tylko witaminy i minerały, ale także polifenole i flawonoidy, którym przypisujemy rolę w zachowaniu […]Czytaj więcej »
  • Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Wspólne jedzenie źródłem przyjemności i szczęścia

    Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze. Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie […]Czytaj więcej »

Warzywa wieloletnie

Chrzan

Bogaty jest przede wszystkim w wit. C, której jest więcej niż w cytrynach czy pomarańczach. Posiada właściwości rozgrzewające, odkażające i przeciwbólowe. Związki zawarte w chrzanie działają pobudzająco na serce, a jednocześnie obniżają ciśnienie krwi. Wykazują działanie przeciwreumatyczne, moczopędne, napotne, odtruwające, a przede wszystkim trawienne.

Szczaw

Należy do warzyw najbogatszych w beta-karoten, który jest silnym przeciwutleniaczem. Niszczy wolne rodniki i opóźnia procesy starzenia się organizmu, a także nadaje ładny odcień skórze. Warto pamiętać, że do jego wchłaniania potrzebny jest chociaż mały dodatek tłuszczu. Zawiera także rutynę, która uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne.

Rabarbar

Rabarbar cenimy głównie za kwaskowaty smak, który świetnie komponuje się zwłaszcza ze słodkimi deserami. Zawiera kwas szczawiowy, który nadaje mu silnie kwaśny posmak. Nie powinni go jeść ludzie chorzy, dzieci, jest także przeciwwskazany w kamicy nerkowej i artretyzmie.