Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Gdy za oknem chłód, słupek rtęci nieubłaganie wskazuje coraz mniej kresek, a deszcz i wiatr dają się we znaki – przy takiej pogodzie bardzo łatwo o wychłodzenie organizmu, a stąd już tylko mały krok do przeziębienia, kataru czy grypy. Wyziębiony organizm łatwiej poddaje się chorobotwórczym drobnoustrojom, które w okresie jesienno-zimowym z łatwością atakują system odpornościowy. Niestety ciepła czapka i szalik są bezsilne w walce z wirusami i bakteriami atakującymi ze wszystkich stron. Najlepszą metodą walki z zimowymi infekcjami jest zabezpieczenie się na dwa sposoby. Ciepłe ubrania plus ciepłe posiłki na bazie warzyw – to sprawdzony przepis na zdrowie, gdy za oknem pada śnieg.

Ciepły posiłek, to jednak nie tylko taki, który został ugotowany czy upieczony. Różne grupy produktów spożywczych ogrzewają nasz organizm wytwarzając podczas trawienia znaczną dawkę energii.  Ciepło na dłużej pozwolą zachować produkty bogate w dobre tłuszcze, jak np. ryby (mintaj, makrela, łosoś czy tuńczyk). Do pokarmów, które sprzyjają ogrzaniu organizmu należą również te, przygotowane na bazie soi, soczewicy, orzechów, a także innych roślin strączkowych. Właściwości rozgrzewające, ale także pozwalające na dłużej utrzymać uczucie przyjemnego ciepła i sytości, mają także różnego rodzaju kasze Dodatkowo uzupełniają niedobory witamin, które występują w czasie zimowych miesięcy, zapewniają na dłużej uczucie sytości, chroniąc nas przed ciągłych podjadaniem, a także rozgrzewają organizm – zabezpieczając go przed spadkiem odporności. Najlepiej spożywać je w połączeniu z warzywami.

Jednym z kluczowych warzyw, które szczególnie powinny zagościć w naszej diecie są… ziemniaki. To ulubione warzywo Polaków, a jesienią jest szczególni doceniane zarówno żywieniowo, jak i kulinarnie.

Wartość odżywcza ziemniaków jest niedoceniana. Nie wszyscy wiedzę, że ziemniaki mają więcej witaminy C niż np. jabłka i dynie. Ziemniaki mają też pięć razy mniej kalorii niż makarony i kasze, ale muszą być jednak odpowiednio przyrządzane, by nie straciły witamin i składników mineralnych.

Ziemniaki są lekkostrawne, a zawarte w nich związki są łatwo przyswajalne. Praktycznie nie zawierają tłuszczu, a jednocześnie  dostarczaj mało kalorii (średnio 77 kcal w 100 g). Dodatkowo, mają właściwości zasadotwórcze, dzięki czemu równoważą kwasotwórcze oddziaływanie na organizm mięsa, z którym je zwykle podajemy. Ziemniaki obfitują również w potas obniżający ciśnienie krwi oraz magnez, który jest budulcem zębów i kości, poprawia przemianę materii, łagodzi stany zmęczenia i stres. Ziemniaki dostarczają też pewne ilości wapnia, żelaza i fosforu oraz błonnik, który ułatwia trawienie, pomaga w walce z nadwagą i obniża poziom cholesterolu.

Pamiętajmy, że dieta w czasie zimowych chłodów powinna być szczególnie wartościowa. Zwróćmy uwagę na to, aby produkty, z których  przygotowujemy posiłki dostarczały wszystkich niezbędnych składników odżywczych tj. białka, witamin i składników mineralnych, a także złożonych węglowodanów. W zimie powinniśmy podstawić na potrawy ciepłe i lekkostrawne, które nie obciążą naszego układu trawienia, ale jednocześnie dadzą energię do działania.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.