Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że żyjemy coraz dłużej. Przewiduje się, że dziewczynka urodzona w 2015 dożyje do 81,6 lat, a chłopiec do 73,6. Jest to ogromna zmiana, gdyż jeszcze w 1990 r.  przewidywana długość życia wynosiła dla kobiet 75,2, a dla mężczyzn 66,2 lat. I choć wciąż trochę nam brakuje do rekordzistów – Monako (89 lat) czy Japonii (85 lat), to nastąpił znaczący postęp w tym względzie w ciągu ostatniego ćwierćwiecza. Pojawia się pytanie, o jakość tak długiego życia, jakie nas czeka.

W powszechnej opinii obecny czas jest bardzo stresujący: nawał obowiązków, długie godziny spędzane w pracy, brak czasu dla rodziny i przyjaciół. Jednakże badania prowadzone od 2000 roku wśród Polaków w ramach Diagnozy Społecznej pokazują odmienną tendencję. I choć generalnie stresujemy się coraz mniej, to na stałym poziomie pozostaje poziom stresu związanego z pracą.  Dla ponad 40% spośród nas najbardziej stresującym dniem tygodnia jest poniedziałek. Inne badania wskazują, że zdecydowanie częściej stresują się kobiety. Aż 22 % Polek odczuwa stres codziennie, a 74% raz w tygodniu. Dla porównania, 14% mężczyzn deklaruje odczuwanie stresu codziennie, a 60% kilka razy w tygodniu. Zdecydowanie rzadziej zestresowane są osoby starsze. Połowa z nich odczuwa stres jedynie sporadycznie.

Stres silnie łączy się ze zmęczeniem, które ponad połowa Polaków odczuwa kilka razy w tygodniu. Co ważne, osoby zmęczone zazwyczaj odpoczywają w sposób bierny, a nie aktywny. Chętniej sięgają też po słodycze i kawę. Z pewnością nie poprawia to ich samopoczucia. Osoby uprawiające sporty – jak pokazuje Diagnoza Społeczna – lepiej radzą sobie ze stresem i zmęczeniem.

Przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie telewizji czy przysypianie na kanapie nie przyczyni się do przeżycia kolejnych lat życia w zdrowiu i szczęściu. Jednym ze sposobów wyrwania się z błędnego koła zmęczenia może być sięgnięcie po jabłko zamiast ciastka, czy udanie się na pobliski stragan po sezonowe warzywa i owoce, a następnie przygotowanie zdrowego obiadu dla najbliższych. Tym małym krokiem można przełamać niesłużące nam przyzwyczajenia i po pewnym czasie zwiększyć swoje siły witalne i obniżyć poziom stresu. Wydaje się, że warto to zrobić, wiedząc, że jeszcze wiele lat życia przed nami…

Bibliografia:

  • Rocznik Demograficzny 2017, Główny Urząd Statystyczny, 2017
  • The World Factbook, Central Intelligence Agency, 2017
  • Czapiński J, Panek T. (red) Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, 2015