Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Dane Głównego Urzędu Statystycznego pokazują, że żyjemy coraz dłużej. Przewiduje się, że dziewczynka urodzona w 2015 dożyje do 81,6 lat, a chłopiec do 73,6. Jest to ogromna zmiana, gdyż jeszcze w 1990 r.  przewidywana długość życia wynosiła dla kobiet 75,2, a dla mężczyzn 66,2 lat. I choć wciąż trochę nam brakuje do rekordzistów – Monako (89 lat) czy Japonii (85 lat), to nastąpił znaczący postęp w tym względzie w ciągu ostatniego ćwierćwiecza. Pojawia się pytanie, o jakość tak długiego życia, jakie nas czeka.

W powszechnej opinii obecny czas jest bardzo stresujący: nawał obowiązków, długie godziny spędzane w pracy, brak czasu dla rodziny i przyjaciół. Jednakże badania prowadzone od 2000 roku wśród Polaków w ramach Diagnozy Społecznej pokazują odmienną tendencję. I choć generalnie stresujemy się coraz mniej, to na stałym poziomie pozostaje poziom stresu związanego z pracą.  Dla ponad 40% spośród nas najbardziej stresującym dniem tygodnia jest poniedziałek. Inne badania wskazują, że zdecydowanie częściej stresują się kobiety. Aż 22 % Polek odczuwa stres codziennie, a 74% raz w tygodniu. Dla porównania, 14% mężczyzn deklaruje odczuwanie stresu codziennie, a 60% kilka razy w tygodniu. Zdecydowanie rzadziej zestresowane są osoby starsze. Połowa z nich odczuwa stres jedynie sporadycznie.

Stres silnie łączy się ze zmęczeniem, które ponad połowa Polaków odczuwa kilka razy w tygodniu. Co ważne, osoby zmęczone zazwyczaj odpoczywają w sposób bierny, a nie aktywny. Chętniej sięgają też po słodycze i kawę. Z pewnością nie poprawia to ich samopoczucia. Osoby uprawiające sporty – jak pokazuje Diagnoza Społeczna – lepiej radzą sobie ze stresem i zmęczeniem.

Przeglądanie mediów społecznościowych, oglądanie telewizji czy przysypianie na kanapie nie przyczyni się do przeżycia kolejnych lat życia w zdrowiu i szczęściu. Jednym ze sposobów wyrwania się z błędnego koła zmęczenia może być sięgnięcie po jabłko zamiast ciastka, czy udanie się na pobliski stragan po sezonowe warzywa i owoce, a następnie przygotowanie zdrowego obiadu dla najbliższych. Tym małym krokiem można przełamać niesłużące nam przyzwyczajenia i po pewnym czasie zwiększyć swoje siły witalne i obniżyć poziom stresu. Wydaje się, że warto to zrobić, wiedząc, że jeszcze wiele lat życia przed nami…

Bibliografia:

  • Rocznik Demograficzny 2017, Główny Urząd Statystyczny, 2017
  • The World Factbook, Central Intelligence Agency, 2017
  • Czapiński J, Panek T. (red) Diagnoza społeczna 2015. Warunki i jakość życia Polaków, 2015

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.