Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Psychologia pozytywna dostrzega związek między naszym poczuciem szczęścia i spełnienia a tym, co myślimy o sobie, innych ludziach i o świecie.
Każdy z nas prowadzi ze sobą monolog wewnętrzny. Komentujemy bieżące wydarzenia, nasze i innych zachowania, oceniamy swoje sukcesy, wygląd i rozmawiamy w myślach ze sobą. Zastanawiamy się nad przyszłością, wspominamy przeszłość. Od treści tego monologu zależy nasze samopoczucie i nasze działania.

To, jak ze sobą rozmawiamy, pokazuje, w jaki sposób traktujemy samych siebie. Jeśli głównie stawiamy sobie wymagania, popędzamy siebie i coraz wyżej stawiamy sobie poprzeczki, koncentrujemy się na wadach i porażkach, karzemy za błędy, dokuczamy sobie, kwestionujemy i nie dodajemy sobie otuchy, tylko straszymy. W efekcie nasze samopoczucie pogarsza się i rzeczywiście zaczynamy się bać.

Nie ufamy sobie, czujemy się, jak ktoś mało wartościowy, niekompetentny i bezradny. Jeśli przed ważną prezentacją mówisz sobie na przykład: „A tam, nie ma co się tak starać, i tak na pewno mi się nie uda”, zmniejsza się twoja motywacja, koncentracja i kreatywność. Słabiej się przygotowujesz i masz większą szansę pomyłki. Sam odbierasz sobie energię do działania i radość z twórczego wysiłku.

Nawet kiedy nie do końca uświadamiasz sobie treść wewnętrznych komunikatów, bo często są one automatyczne, i tak mają one na ciebie ogromny wpływ. Czujesz się tak, jak myślisz, że się czujesz i to wpływa na Twoje reakcje. Myślami o sobie, innych i o świecie oraz o swojej przyszłości i działaniach możesz dodawać sobie energii i wiary lub podcinać skrzydła i odbierać moc.

Pamiętaj, że masz wpływ na to, jak się czujesz i jak będzie przebiegało Twoje życie. Zamiast na minusach, skupiaj się na pozytywnych aspektach życia i traktuj siebie, jak najlepszego przyjaciela, jak sam chciałbyś być traktowany przez kogoś bliskiego. Przecież jesteś dla siebie najbliższą osobą, spędzasz ze sobą 24 godziny na dobę. Zamieniaj myśli negatywne na pozytywne, zamiast się straszyć i poganiać, wspieraj się i dodawaj sobie otuchy. Ufaj sobie, akceptuj to, kim jesteś i co lubisz.

Koncentruj się na swoich mocnych stronach i na tym, co już udało Ci się osiągnąć. Stawiaj sobie realne cele, ale dawaj też sobie chwile wytchnienia i odpoczynku. Uśmiechaj się do siebie i traktuj z wyrozumiałością, zwłaszcza gdy coś Ci nie wyszło lub masz gorszy dzień. Zadbaj wtedy o siebie –przygotuj sobie smaczny i zdrowy posiłek – polecam lekką sałatkę z polskich warzyw dojrzewających w letnim słońcu. Z pewnością doda Ci ona pozytywnej energii.

Kiedy zaczniesz sobie sprzyjać, poczujesz więcej mocy sprawczej, wiary i odwagi do realizacji celów życiowych. Odnajdziesz w sobie szczęście, gdy zaczniesz afirmować siebie i doceniać nawet drobne radosne wydarzenia. Twoją bazą są Twoje własne, pozytywne doświadczenia i uznawane wartości.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.