Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »

Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy jednak obalić kilka mitów na jej temat…

  1. Albo się ją ma – albo się jej nie ma

Czasem można mieć poczucie, że pewność siebie jest czymś nieuchwytnym i ulotnym. Można się także spotkać z twierdzeniem, że pewność siebie to coś „wrodzonego”, a w związku z tym „albo można ją mieć, albo trzeba sobie radzić bez niej”. W rzeczywistości pewność siebie można jednak traktować jako umiejętność, a więc zdecydowanie da się nad nią pracować.

  1. Tylko sukces buduje pewność siebie

Z logicznego punktu widzenia wysoki poziom pewności siebie powinien wynikać z pozytywnych doświadczeń danej osoby oraz z przeszłych sukcesów. Warto jednak pamiętać, że nierzadko to właśnie trudne doświadczenia i umiejętność radzenia sobie z przeciwnościami potrafią zbudować poczucie własnej skuteczności. Osiąganie wyłącznie dobrych rezultatów wcale nie musi oznaczać łatwości w utrzymaniu wysokiego poziomu pewności siebie.

  1. Pewność siebie to coś stałego

Pewność siebie jest także często opisywana jako coś stałego. Kierując się jednak tym przekonaniem, raz osiągając wysoki jej poziom, powinien on już pozostać na takim samym pułapie. W rzeczywistości bywa jednak zupełnie inaczej, gdzie w jednych sytuacjach czujemy się zdecydowanie bardziej pewni siebie niż w innych. Pamiętajmy przy tym, że jednocześnie można czuć się pewnym siebie tylko w niektórych okolicznościach (np. dotyczących pracy), a już zdecydowanie mniej pewnym siebie w innych (np. dotyczących sportu).

A więc czym jest pewność siebie?

Pewność siebie w istocie nie ma jednej spójnej definicji. Zwykle o osobie pewnej siebie możemy powiedzieć, że „jest przekonana o swoich umiejętnościach i swojej skuteczności działania”.

Zachęcam także do spojrzenia na swoją pewność siebie jak na bak paliwa w samochodzie. Gdy rozpoczynamy daną podróż, zwykle staramy się dysponować pełnym bakiem paliwa. Jednak po pewnym czasie i w miarę kolejnych pokonywanych kilometrów zaczyna się on opróżniać… Podobnie jest z poziomem (bakiem) pewności siebie, gdy na skutek różnych (nierzadko trudnych) życiowych okoliczności zaczynamy wątpić w swoje umiejętności i skuteczność działania. Każdy bak można jednak ponownie napełnić. W przypadku pewności siebie tym „paliwem” może być np. powrót w myślach do swoich dobrych doświadczeń lub sytuacji, gdy potrafiliśmy poradzić sobie w trudnych okolicznościach.

Podobnie jak na poziom odczuwanego szczęścia, na poziom pewności siebie składa się wiele czynników – czasem bardziej zależnych od nas samych, a czasem mniej. Chcąc jednak systematycznie budować swoją pewność siebie, warto skupiać swoją uwagę na tym, co jednak możemy kontrolować.

Jak dbać o swoją pewność siebie?

  • Skoncentruj się na elementach kontrolowalnych – w codziennych działaniach spróbuj koncentrować się na tym, co faktycznie możesz kontrolować. Na co dzień spotykamy się z wieloma sytuacjami, gdy „chcielibyśmy, aby ktoś lub coś postąpiło inaczej”. Pewność siebie jest często jednak zależna od poczucia sprawczości – zatem napotykając daną trudność, zadajmy sobie następujące pytania: „Co osobiście mogę
    w tej sprawie zrobić? Co faktycznie zależy od mnie?”. W istocie staramy się wtedy skupić na konkretnych zadaniach do wykonania, co prawdopodobnie pomoże także odwrócić naszą uwagę od myślenia o potencjalnych negatywnych konsekwencjach porażki.
  • Zapisuj pozytywy – gdy jesteś zadowolony/a z tego, co wydarzyło się danego dnia, spiszmy spisać swoje przemyślenia. Nie muszą to być oczywiście długie teksty – czasem wystarczy kilka słów/haseł, które będą przypominały Ci o Twojej wysokiej skuteczności. Systematycznie tworząc opisywane notatki, budujesz w rzeczywistości swoją prywatną „bazę pewności siebie”, do której będziesz mógł/a wrócić w dowolnym momencie, przypominając sobie o tym, jak potrafisz radzić sobie w różnych wymagających okolicznościach.
  • Rozmawiaj ze sobą w pozytywny sposób – w poprzednich wpisach zachęcałem już, aby (jeśli jest to konieczne) starać się zmienić dialog ze sobą na bardziej pozytywny. Słowa, jakie wypowiadamy, i myśli, jakie pojawiają się w naszej głowie, nierzadko mogą znacząco wpływać na odczuwany poziom pewności siebie. Dostrzegajmy swoje mocne strony i starajmy się zbytnio nie krytykować popełnianych błędów (a zamiast tego np. doceniać podjęte ryzyko).
  • Przygotuj się na trudne sytuacje – elementem, który może pomóc budować wyższy poziom pewności siebie jest także poczucie „bycia dobrze przygotowanym”. W związku z tym przed ważnym dla nas wydarzeniem (związanym z uprawianiem sportu lub innymi codziennymi działaniami) zastanówmy się zawczasu, co trudnego/ niespodziewanego/ zaskakującego może się wydarzyć? Co może spowodować naszą niepewność? Gdy stworzymy już listę takich sytuacji, zachęcam do zastanowienia się nad tym, w jaki sposób możemy sobie w danych trudnych okolicznościach poradzić? Z kim możemy o tym porozmawiać? Jak chcemy zachować się w takiej sytuacji? Znalezienie kilku możliwych rozwiązań potrafi znacząco uspokoić i zwiększyć przekonanie, że bez względu na przebieg wydarzeń jesteśmy dobrze do nich przygotowani.
  • Spróbuj też (jeśli to możliwe) spojrzeć na daną sytuację z innej perspektywy – większość sytuacji, jakie napotykamy, niesie ze sobą zwykle zarówno pozytywy, jak i negatywy. To od nas zatem zależy, w jaki sposób spojrzymy na dane okoliczności. Osoby charakteryzujące się wysokim poziomem pewności siebie starają się zwykle patrzeć na trudne sytuacje jak na wyzwania, a ewentualne błędy traktują jako coś naturalnego i nieuniknionego. Postępując podobnie, łatwiej także skoncentrować się na swoich działaniach, i to bez względu na okoliczności.

Paul Robinson, jeden z byłych bramkarzy piłkarskiej reprezentacji Anglii, powiedział kiedyś: „nie mogę wybrać sytuacji, w której się znajduję, ale zawsze mogę wybrać swoją reakcję”. To zapewne gotowa recepta nie tylko na pewność siebie, ale także poczucie codziennego szczęścia.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.