Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

W dzisiejszym artykule opowiem krótko o diecie DASH – propozycji dla każdego, kto chce się zdrowo odżywiać. Szczególnie można ją polecić osobom z nadciśnieniem tętniczym lub zagrożonym jego wystąpieniem. Jeśli palisz papierosy, masz nadwagę, prowadzisz siedzący tryb życia, masz cukrzycę lub ktoś w Twojej rodzinie ma już rozpoznane nadciśnienie, warto rozważyć przejście na DASH zanim jedynym ratunkiem przed rozwojem choroby staną się środki farmakologiczne.

DASH (dietary approach to stop hypertension) powstała dzięki Narodowemu Instytutowi Zdrowia (National Institutes of Health – NIH) w USA, początkowo z myślą o pacjentach z nadciśnieniem. Wkrótce okazało się jednak, że korzyści wynikające z przestrzegania jej założeń odnoszą także zupełnie zdrowi ludzie. W styczniu 2016 r. wpływowy magazyn U.S. News&World Report ogłosił DASH najlepszą dietą w kategoriach ogólnej i „zdrowe odżywianie”. Warto wiedzieć o niej więcej z co najmniej kilku powodów.

Lekarz zwróci uwagę na to, że stosowanie DASH zapobiega chorobom serca i cukrzycy. Natomiast u pacjentów, u których już wystąpiły te schorzenia, wręcz leczy zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie i poprawia kontrolę cukrzycy. Lekarz-sceptyk nie będzie miał obiekcji, aby zalecać dietę swoim pacjentom – badania nad nią sięgają już 1992 r. i objęły zarówno zdrowych, jak i chorych, włączając osoby w wieku podeszłym, wykazując, że wszyscy odnosili z niej korzyści. Dietetyk zapewne podkreśli, że jest to program kompletny, niewymagający żadnych suplementów i łatwy do przestrzegania. Choć w zamyśle nie miał służyć redukcji masy ciała, obserwacje wykazały, że u osób z nadwagą przynosi również taką dodatkową korzyść. Duża zawartość błonnika w diecie reguluje procesy trawienne.

Założenia diety DASH są szczegółowo opisane u źródeł – na stronie NIH. W polskiej wersji językowej można je znaleźć na przykład na stronie wydawnictwa Medycyny Praktycznej.

W skrócie, według DASH zaleca się jeść warzywa i owoce do każdego posiłku i w formie przekąsek między posiłkami (nie mogło być inaczej!) oraz produkty pełnoziarniste. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa, ryb i nabiału. Dozwolone są przyprawy, w tym pieprz, zioła, papryka. Ograniczamy tłuszcze nasycone i tłuszcze trans – tzn. tłuste mięsa i większość słodyczy (ciasteczka, wafelki, serki topione często zawierają bardzo dużo tłuszczów trans). Zakazane są również słodkie napoje. Szczególnym zaleceniem diety DASH jest ograniczenie spożycia soli, a więc także żywności przetworzonej, w tym wędzonej i konserwowej. Jest to bardzo ważne dla osób z nadciśnieniem tętniczym, ale korzyści z ograniczenia soli odniosą także zdrowi. Sól sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie i niweczy efekt leków na nadciśnienie.

Założenia diety DASH są niekontrowersyjne i stanowią pewne podsumowanie tego, co od dawna  wiemy o zdrowym żywieniu. Możliwość wyboru z szerokiej gamy różnorodnych i łatwo dostępnych produktów sprawia, że  każdy może skomponować z nich nie tylko zdrowe, ale i smaczne posiłki.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.