Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

W dzisiejszym artykule opowiem krótko o diecie DASH – propozycji dla każdego, kto chce się zdrowo odżywiać. Szczególnie można ją polecić osobom z nadciśnieniem tętniczym lub zagrożonym jego wystąpieniem. Jeśli palisz papierosy, masz nadwagę, prowadzisz siedzący tryb życia, masz cukrzycę lub ktoś w Twojej rodzinie ma już rozpoznane nadciśnienie, warto rozważyć przejście na DASH zanim jedynym ratunkiem przed rozwojem choroby staną się środki farmakologiczne.

DASH (dietary approach to stop hypertension) powstała dzięki Narodowemu Instytutowi Zdrowia (National Institutes of Health – NIH) w USA, początkowo z myślą o pacjentach z nadciśnieniem. Wkrótce okazało się jednak, że korzyści wynikające z przestrzegania jej założeń odnoszą także zupełnie zdrowi ludzie. W styczniu 2016 r. wpływowy magazyn U.S. News&World Report ogłosił DASH najlepszą dietą w kategoriach ogólnej i „zdrowe odżywianie”. Warto wiedzieć o niej więcej z co najmniej kilku powodów.

Lekarz zwróci uwagę na to, że stosowanie DASH zapobiega chorobom serca i cukrzycy. Natomiast u pacjentów, u których już wystąpiły te schorzenia, wręcz leczy zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie i poprawia kontrolę cukrzycy. Lekarz-sceptyk nie będzie miał obiekcji, aby zalecać dietę swoim pacjentom – badania nad nią sięgają już 1992 r. i objęły zarówno zdrowych, jak i chorych, włączając osoby w wieku podeszłym, wykazując, że wszyscy odnosili z niej korzyści. Dietetyk zapewne podkreśli, że jest to program kompletny, niewymagający żadnych suplementów i łatwy do przestrzegania. Choć w zamyśle nie miał służyć redukcji masy ciała, obserwacje wykazały, że u osób z nadwagą przynosi również taką dodatkową korzyść. Duża zawartość błonnika w diecie reguluje procesy trawienne.

Założenia diety DASH są szczegółowo opisane u źródeł – na stronie NIH. W polskiej wersji językowej można je znaleźć na przykład na stronie wydawnictwa Medycyny Praktycznej.

W skrócie, według DASH zaleca się jeść warzywa i owoce do każdego posiłku i w formie przekąsek między posiłkami (nie mogło być inaczej!) oraz produkty pełnoziarniste. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa, ryb i nabiału. Dozwolone są przyprawy, w tym pieprz, zioła, papryka. Ograniczamy tłuszcze nasycone i tłuszcze trans – tzn. tłuste mięsa i większość słodyczy (ciasteczka, wafelki, serki topione często zawierają bardzo dużo tłuszczów trans). Zakazane są również słodkie napoje. Szczególnym zaleceniem diety DASH jest ograniczenie spożycia soli, a więc także żywności przetworzonej, w tym wędzonej i konserwowej. Jest to bardzo ważne dla osób z nadciśnieniem tętniczym, ale korzyści z ograniczenia soli odniosą także zdrowi. Sól sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie i niweczy efekt leków na nadciśnienie.

Założenia diety DASH są niekontrowersyjne i stanowią pewne podsumowanie tego, co od dawna  wiemy o zdrowym żywieniu. Możliwość wyboru z szerokiej gamy różnorodnych i łatwo dostępnych produktów sprawia, że  każdy może skomponować z nich nie tylko zdrowe, ale i smaczne posiłki.