Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »

W dzisiejszym artykule opowiem krótko o diecie DASH – propozycji dla każdego, kto chce się zdrowo odżywiać. Szczególnie można ją polecić osobom z nadciśnieniem tętniczym lub zagrożonym jego wystąpieniem. Jeśli palisz papierosy, masz nadwagę, prowadzisz siedzący tryb życia, masz cukrzycę lub ktoś w Twojej rodzinie ma już rozpoznane nadciśnienie, warto rozważyć przejście na DASH zanim jedynym ratunkiem przed rozwojem choroby staną się środki farmakologiczne.

DASH (dietary approach to stop hypertension) powstała dzięki Narodowemu Instytutowi Zdrowia (National Institutes of Health – NIH) w USA, początkowo z myślą o pacjentach z nadciśnieniem. Wkrótce okazało się jednak, że korzyści wynikające z przestrzegania jej założeń odnoszą także zupełnie zdrowi ludzie. W styczniu 2016 r. wpływowy magazyn U.S. News&World Report ogłosił DASH najlepszą dietą w kategoriach ogólnej i „zdrowe odżywianie”. Warto wiedzieć o niej więcej z co najmniej kilku powodów.

Lekarz zwróci uwagę na to, że stosowanie DASH zapobiega chorobom serca i cukrzycy. Natomiast u pacjentów, u których już wystąpiły te schorzenia, wręcz leczy zaburzenia metaboliczne, nadciśnienie i poprawia kontrolę cukrzycy. Lekarz-sceptyk nie będzie miał obiekcji, aby zalecać dietę swoim pacjentom – badania nad nią sięgają już 1992 r. i objęły zarówno zdrowych, jak i chorych, włączając osoby w wieku podeszłym, wykazując, że wszyscy odnosili z niej korzyści. Dietetyk zapewne podkreśli, że jest to program kompletny, niewymagający żadnych suplementów i łatwy do przestrzegania. Choć w zamyśle nie miał służyć redukcji masy ciała, obserwacje wykazały, że u osób z nadwagą przynosi również taką dodatkową korzyść. Duża zawartość błonnika w diecie reguluje procesy trawienne.

Założenia diety DASH są szczegółowo opisane u źródeł – na stronie NIH. W polskiej wersji językowej można je znaleźć na przykład na stronie wydawnictwa Medycyny Praktycznej.

W skrócie, według DASH zaleca się jeść warzywa i owoce do każdego posiłku i w formie przekąsek między posiłkami (nie mogło być inaczej!) oraz produkty pełnoziarniste. Białko powinno pochodzić z chudego mięsa, ryb i nabiału. Dozwolone są przyprawy, w tym pieprz, zioła, papryka. Ograniczamy tłuszcze nasycone i tłuszcze trans – tzn. tłuste mięsa i większość słodyczy (ciasteczka, wafelki, serki topione często zawierają bardzo dużo tłuszczów trans). Zakazane są również słodkie napoje. Szczególnym zaleceniem diety DASH jest ograniczenie spożycia soli, a więc także żywności przetworzonej, w tym wędzonej i konserwowej. Jest to bardzo ważne dla osób z nadciśnieniem tętniczym, ale korzyści z ograniczenia soli odniosą także zdrowi. Sól sprzyja zatrzymywaniu wody w organizmie i niweczy efekt leków na nadciśnienie.

Założenia diety DASH są niekontrowersyjne i stanowią pewne podsumowanie tego, co od dawna  wiemy o zdrowym żywieniu. Możliwość wyboru z szerokiej gamy różnorodnych i łatwo dostępnych produktów sprawia, że  każdy może skomponować z nich nie tylko zdrowe, ale i smaczne posiłki.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.