Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Psychologia pozytywna opiera się na założeniu, że człowiek ma wpływ na to, w jaki sposób żyje i działa. Oczywiście nie nad wszystkim możemy mieć kontrolę, ale to my sami jesteśmy odpowiedzialni za to, w jaki sposób układamy swoje życie.

Nasze myśli mają wpływ na to, jak postrzegamy siebie, innych ludzi i świat wokół nas. Czy boimy się przyszłości, czy raczej ufnie i z radością oczekujemy przyszłych zdarzeń.

Jeśli potrafimy siebie i swoje działania wspierać, akceptować, traktować z wyrozumiałością i czułością, jest nam zdecydowanie łatwiej żyć i realizować swoje cele.

Sposób patrzenia na świat wpływa na nasze samopoczucie i w rezultacie na nasze działania. Jeśli potrafimy traktować siebie jak dobrego przyjaciela, ufamy sobie i dodajemy otuchy, zamiast straszyć, dręczyć i karać za błędy, czujemy większą pewność siebie i zaufanie do dalszych naszych poczynań.

Koncentrowanie się na porażkach, wadach, kwestionowanie siebie powoduje, że odbieramy sobie energię, czujemy się coraz bardziej bezwartościowi i w rezultacie stoimy w miejscu. Boimy się sięgać po nasze marzenia. Nic dziwnego. Doświadczamy zjawiska samospełniającego się proroctwa. Jeśli wmawiasz sobie, że coś ci nie wyjdzie, że na pewno się pomylisz lub że ktoś cię nie lubi, zaczynasz tak bardzo się na tym koncentrować, że trudno już skupić się na zadaniu. Łatwiej wtedy o popełnienie błędu i taki sposób odnoszenia się do innej osoby, który skutkuje takim samym dystansem i chłodem od niej.

Dlatego pamiętajmy, że możemy kierować swoimi myślami i zamiast na swoich wadach i słabościach możemy się skupiać na dobrych stronach życia i na tym, co już udało się nam osiągnąć. Nie deprecjonujmy tego, bo nawet te drobne sukcesy budują nas i dają siłę do dalszej realizacji planów. To te drobne szczęścia budują nasze poczucie własnej wartości i zadowolenia z życia. Nie stawiajmy sobie poprzeczki zbyt wysoko. Wybitny filozof, profesor Leszek Kołakowski mówił nawet, żeby chcieć niezbyt wiele, bo zbyt duża pożądliwość powoduje, ze czujemy się ciągle nie tacy jak trzeba, niewystarczający. Ciesz się drobnymi rzeczami. Nie musisz chodzić do wystawnych restauracji, więc nie zadręczaj się, że brakuje ci na to budżetu. Radość może ci też dać pyszna kanapka z papryką i pomidorem zjedzona z przyjacielem.

Pozytywne myślenie można ćwiczyć. Zacznij już dziś. Co dzień staraj się zauważyć coś dobrego, co ci się udało, lub co sprawiło ci przyjemność. To nie muszą być wielkie sukcesy, ale drobne codzienne szczęścia. Nie ignoruj ich, zauważaj je. To one czynią twoje życie lepszym, a ciebie zadowolonym człowiekiem, z którym łatwiej żyje się innym. Zapisuj codziennie przynajmniej pięć takich momentów, które wydarzyły się danego dnia. Może to będzie zachwyt muzyką czy wierszem, relaksująca kąpiel w pianie pod koniec stresującego dnia, rozmowa z przyjacielem, wspólne rysowanie z dzieckiem, filiżanka dobrej kawy, zapach ciasta z truskawkami i rabarbarem, uśmiech matki, miłe słowa od szefa czy ukochanej osoby. Stwórz własną listę drobnych szczęść, zobacz jak dużo ich wokół ciebie. Życie jest naprawdę piękne!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.