Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »

Bill Bowermann, współzałożyciel firmy Nike zwykł mawiać: „Jeśli masz ciało, jesteś sportowcem”. Nasze organizmy są stworzone do ruchu. Szczęście zapewnia im zatem odpowiednia dawka aktywności. Niemniej ważna jest oczywiście regeneracja i właściwe odżywienie. Można uznać, że są to trzy filary dobrostanu cielesnego.

Na początku XIX w. francuski biolog de Lamarck głosił przekonanie, że narządy nieużywane uwsteczniają się i zanikają. Jakkolwiek jego teoria nie zyskała poparcia, trudno mi zupełnie nie zgodzić się z jego tokiem myślenia 😉 Z lamarkizmu można wysnuć daleko idący wniosek, że lepszy jakikolwiek ruch niż żaden. Do podobnej idei odwołuje się zresztą współczesna koncepcja NEAT (ang. non-exercise activity thermogenesis), kładąca nacisk na wydatki energetyczne podczas codziennej spontanicznej aktywności fizycznej, niebędącej ustrukturyzowanym treningiem.

Zatem używajmy swoich nóg i chodźmy jak najwięcej – na spacery, do sklepu, po schodach. Zmiany postawy, wiercenie się, żywa gestykulacja, intensywna przemowa, machanie nogą czy wreszcie wykonywanie obowiązków domowych, takich jak sprzątanie, prasowanie, mycie okien, wyrzucenie śmieci mają znaczący wpływ na naszą przemianę materii, a przez to i masę ciała.

Przy całej codziennej ruchliwości zachęcam jednak do profesjonalnych treningów. Należy przy tym pamiętać, że dobry ruch to taki, który jest nastawiony nie tylko na realizację określonego celu sylwetkowego, ale zapewnia nam odpowiednią mobilność i stabilność. Zamiast zatem myśleć wyłącznie o zgubieniu nadmiarowych kilogramów, wymodelowaniu pośladków lub poszerzeniu klatki piersiowej, zastanówmy się, czy mamy prawidłowe zakresy ruchu w obręczy barkowej i wystarczająco mocny gorset mięśniowy. Wybierajmy aktywności, które nie tylko nas odchudzają, ale też usprawniają! Świetnie sprawdzi się tutaj trening medyczny z elementami fizjoterapii, trening personalny nastawiony na funkcjonalność, joga lub pilates. Każdego dnia w zaciszu domowym możemy wykonać także:

  • stretching, czyli kilka ćwiczeń rozciągających całe ciało
  • szybki zestaw złożony z różnorodnych planków (plank to pozycja deski przodem na przedramionach) i podporów (podpór to plank wysoki czyli na dłoniach) wzmacniających nasze mięśnie posturalne, czy wreszcie
  • 5 rytuałów tybetańskich pomagających nam rozpocząć dzień w dobrej formie i z większą energią

Niezwykle istotnym, a często pomijanym elementem zdrowego stylu życia i przejawem dbałości o ciało, jest regeneracja, na którą składają się odpoczynek i sen. Warto robić dzień przerwy między sesjami treningowymi, jak również zadbać o higienę snu. Okazuje się, że jego jakość jest często nawet bardziej istotna niż jego ilość. Co zatem zrobić, aby „dobrze się wyspać”?

  • kładź się do łóżka przed 23:00
  • jeśli nie zaśniesz w ciągu 20 minut, wstań i zajmij się czymś innym, np. czytaniem
  • zrezygnuj z ekspozycji na światło niebieskie tuż przed spaniem – odstaw komputer, odłóż telefon, wyłącz telewizor
  • nie jedz obfitej kolacji na krótko przed snem
  • przygotuj sypialnię: wywietrz pomieszczenie i zadbaj o to, aby było dostatecznie zaciemnione

Odpowiedni sen jest ważny także w kontekście dbania o sylwetkę. Jego niedobór lub zła jakość utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej i budowanie mięśni.

Ostatni, ale wcale nie najmniej ważny element, to racjonalne odżywianie. Szczegółowe wskazówki dietetyczne od ekspertów w tej dziedzinie znajdziecie na naszym blogu. Ja podsumuję jedynie najważniejsze wytyczne:

  • dbaj o obecność wszystkich składników odżywczych w swojej diecie – organizm potrzebuje białka, węglowodanów i tłuszczów – jedz sezonowe owoce i warzywa, dobrej jakości mięso i ryby, jaja z wolnego wybiegu, kasze, olej lniany
  • zadbaj o to, aby codziennie w twoim menu znalazły się świeże warzywa i owoce
  • pij wodę
  • wybieraj produkty nieprzetworzone

Żart mówi, że skoro jesteś tym co jesz, należy zjeść sprawną, wysportowaną osobę 😉

Może warto zwracać większą uwagę na dobrostan naszego ciała i taką się stać?

Dbajcie o siebie!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.