Najnowsze wpisy

  • „Uważaj na to, co mówisz…”

    „Uważaj na to, co mówisz…”

    … bo może się okazać, że właśnie słuchasz”. To powiedzenie zdaje się bardzo dobrze pasować do codziennych zmagań biegaczy, tenisistów, piłkarzy i wszystkich innych osób, które mają mniejsze lub większe doświadczenie z aktywnością sportową. Czyż nie zdarzyło nam się kiedyś narzekać na swoją sportową formę? A może wytykaliśmy sobie, że po raz kolejny zrezygnowaliśmy z […]Czytaj więcej »
  • 5 największych błędów żywieniowych osoby aktywnej fizycznie

    5 największych błędów żywieniowych osoby aktywnej fizycznie

    Nieodpowiednie nawodnienie Wydaje się, że niepicie wody to nic takiego i nasz organizm może ją uzyskać z innych produktów, jak warzywa, owoce lub zupy. Jednak należy pamiętać, że niemalże w 60% (sportowcy nawet więcej) składamy się właśnie z wody i konieczne jest, by utrzymać ten wskaźnik cały czas na podobnym poziomie. Jeśli nie spożywamy płynów […]Czytaj więcej »

Bill Bowermann, współzałożyciel firmy Nike zwykł mawiać: „Jeśli masz ciało, jesteś sportowcem”. Nasze organizmy są stworzone do ruchu. Szczęście zapewnia im zatem odpowiednia dawka aktywności. Niemniej ważna jest oczywiście regeneracja i właściwe odżywienie. Można uznać, że są to trzy filary dobrostanu cielesnego.

Na początku XIX w. francuski biolog de Lamarck głosił przekonanie, że narządy nieużywane uwsteczniają się i zanikają. Jakkolwiek jego teoria nie zyskała poparcia, trudno mi zupełnie nie zgodzić się z jego tokiem myślenia 😉 Z lamarkizmu można wysnuć daleko idący wniosek, że lepszy jakikolwiek ruch niż żaden. Do podobnej idei odwołuje się zresztą współczesna koncepcja NEAT (ang. non-exercise activity thermogenesis), kładąca nacisk na wydatki energetyczne podczas codziennej spontanicznej aktywności fizycznej, niebędącej ustrukturyzowanym treningiem.

Zatem używajmy swoich nóg i chodźmy jak najwięcej – na spacery, do sklepu, po schodach. Zmiany postawy, wiercenie się, żywa gestykulacja, intensywna przemowa, machanie nogą czy wreszcie wykonywanie obowiązków domowych, takich jak sprzątanie, prasowanie, mycie okien, wyrzucenie śmieci mają znaczący wpływ na naszą przemianę materii, a przez to i masę ciała.

Przy całej codziennej ruchliwości zachęcam jednak do profesjonalnych treningów. Należy przy tym pamiętać, że dobry ruch to taki, który jest nastawiony nie tylko na realizację określonego celu sylwetkowego, ale zapewnia nam odpowiednią mobilność i stabilność. Zamiast zatem myśleć wyłącznie o zgubieniu nadmiarowych kilogramów, wymodelowaniu pośladków lub poszerzeniu klatki piersiowej, zastanówmy się, czy mamy prawidłowe zakresy ruchu w obręczy barkowej i wystarczająco mocny gorset mięśniowy. Wybierajmy aktywności, które nie tylko nas odchudzają, ale też usprawniają! Świetnie sprawdzi się tutaj trening medyczny z elementami fizjoterapii, trening personalny nastawiony na funkcjonalność, joga lub pilates. Każdego dnia w zaciszu domowym możemy wykonać także:

  • stretching, czyli kilka ćwiczeń rozciągających całe ciało
  • szybki zestaw złożony z różnorodnych planków (plank to pozycja deski przodem na przedramionach) i podporów (podpór to plank wysoki czyli na dłoniach) wzmacniających nasze mięśnie posturalne, czy wreszcie
  • 5 rytuałów tybetańskich pomagających nam rozpocząć dzień w dobrej formie i z większą energią

Niezwykle istotnym, a często pomijanym elementem zdrowego stylu życia i przejawem dbałości o ciało, jest regeneracja, na którą składają się odpoczynek i sen. Warto robić dzień przerwy między sesjami treningowymi, jak również zadbać o higienę snu. Okazuje się, że jego jakość jest często nawet bardziej istotna niż jego ilość. Co zatem zrobić, aby „dobrze się wyspać”?

  • kładź się do łóżka przed 23:00
  • jeśli nie zaśniesz w ciągu 20 minut, wstań i zajmij się czymś innym, np. czytaniem
  • zrezygnuj z ekspozycji na światło niebieskie tuż przed spaniem – odstaw komputer, odłóż telefon, wyłącz telewizor
  • nie jedz obfitej kolacji na krótko przed snem
  • przygotuj sypialnię: wywietrz pomieszczenie i zadbaj o to, aby było dostatecznie zaciemnione

Odpowiedni sen jest ważny także w kontekście dbania o sylwetkę. Jego niedobór lub zła jakość utrudnia spalanie tkanki tłuszczowej i budowanie mięśni.

Ostatni, ale wcale nie najmniej ważny element, to racjonalne odżywianie. Szczegółowe wskazówki dietetyczne od ekspertów w tej dziedzinie znajdziecie na naszym blogu. Ja podsumuję jedynie najważniejsze wytyczne:

  • dbaj o obecność wszystkich składników odżywczych w swojej diecie – organizm potrzebuje białka, węglowodanów i tłuszczów – jedz sezonowe owoce i warzywa, dobrej jakości mięso i ryby, jaja z wolnego wybiegu, kasze, olej lniany
  • zadbaj o to, aby codziennie w twoim menu znalazły się świeże warzywa i owoce
  • pij wodę
  • wybieraj produkty nieprzetworzone

Żart mówi, że skoro jesteś tym co jesz, należy zjeść sprawną, wysportowaną osobę 😉

Może warto zwracać większą uwagę na dobrostan naszego ciała i taką się stać?

Dbajcie o siebie!

*Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.