Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Starożytni Egipcjanie wierzyli, że afrodyzjakiem jest sałata – do tego stopnia upatrywali w niej cudownych właściwości, że uznali nawet za stosowne składanie jej w ofierze bogowi płodności, Minowi, co udokumentowali hieroglifami. W średniowieczu przygotowanie wieloskładnikowych eliksirów miłosnych było domeną czarownic, więc raczej nie poznamy sekretnych receptur z tego okresu. Abyście nie pozostali zdani na wiedzę internetową, niemniej pokrętną od tej, którą dysponowały średniowieczne czarownice, omówię dziś rolę diety w zachowaniu sprawności seksualnej oraz kwestię posiłku, który warto podać ukochanemu, jeśli chcemy, by wykrzesał z siebie to, co najlepsze.

Co zatem podać na kolację we dwoje, aby finałem wieczoru nie było leżenie do góry brzuchem z przejedzenia? Posiłek powinien być lekki, a jednocześnie zawierać węglowodany i błonnik – to kluczowe połączenie, pozwalające powoli dostarczać energię na następne godziny. Słodki deser to chwila przyjemności, której ceną będą gwałtowne zmiany stężenia glukozy we krwi, wpływające na równowagę hormonalną. Nie bądźcie więc zdziwieni, jeśli po czekoladowym torciku poczujecie się ospali i zmęczeni, a randka utknie w martwym punkcie. By tego uniknąć, zdecydujcie się na lekką kolację opartą na sezonowych warzywach i owocach, rybach, owocach morza lub chudym mięsie. Poszalejcie z przyprawami: chili, czosnek, świeże zioła rozbudzą zmysły, a użyte umiejętnie są znakiem rozpoznawczym dobrego kucharza. Alkohol? Kieliszek wina jest w porządku, w większej ilości nie przyczyni się do niczego dobrego. Tu postawmy kropkę – trudno o mocniej udokumentowany anty-afrodyzjak.

Druga kwestia, jeszcze ważniejsza, to w jaki sposób nasza codzienna dieta przekłada się na chęci i możliwości w sypialni. Sprawność seksualna jest bardzo czułym wskaźnikiem ogólnego stanu zdrowia, zarówno fizycznego, jak i psychicznego. Do tego, jak na złość, choroby cywilizacyjne, w tym nadwaga, cukrzyca czy miażdżyca są prawdziwymi pogromcami libido.

Nadmiar tkanki tłuszczowej ma zgubny wpływ nie tylko na poczucie pewności siebie. Tkanka tłuszczowa ma także swoją niezależną czynność hormonalną – u mężczyzn podstępnie konwertuje testosteron w estrogeny – żeńskie hormony płciowe, a to tylko początek prawdziwego błędnego koła. Dalej dochodzi do zahamowania funkcji przysadki, czynności jąder i dalszego spadku stężenia testosteronu. Nadmiar estrogenów w stosunku do testosteronu wywołuje m.in. spadek libido, impotencję i ginekomastię, czyli powiększenie piersi u mężczyzn. U kobiet z otyłością obserwuje się natomiast zaburzenia czynności jajników i wzrost stężenia męskich hormonów płciowych, wywołujących nadmierne owłosienie, trądzik, spadek libido i zaburzenia cyklu miesiączkowego.

Zachęcam, aby już dziś zadbać o formę i odżywiać się z rozsądkiem. Warzywa powinny stanowić połowę zawartości talerza – wtedy posiłki nie są przeładowane kalorycznie, a dają poczucie sytości. Ale nawet najzdrowsza dieta jest niewiele warta bez ruchu, dlatego może warto na randkę wybrać się na basen, spacer lub rower, zamiast do pubu?!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.