Najnowsze wpisy

  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »
  • Codzienne działania, za które Twój kręgosłup będzie wdzięczny

    Codzienne działania, za które Twój kręgosłup będzie wdzięczny

    Lubię wierzyć, że sukces jest sumą niewielkich wysiłków, powtarzanych każdego dnia. Codziennie jesteśmy w stanie zrobić wiele, aby zadbać o siebie – nie dopuścić do zwyrodnień kręgosłupa lub poprawić jego obecną formę. Zabezpieczamy się w ten sposób i minimalizujemy ryzyko wystąpienia ostrych lub przewlekłych bólów pleców. Co zatem robić, by długo cieszyć się sprawnością?   […]Czytaj więcej »

Jedzenie dla wielu z nas jest jedną z życiowych przyjemności. Często jemy „oczami”, dlatego urozmaicone i kolorowe menu samo w sobie już nam poprawia nastrój. Jednym z bardziej barwnych sezonów na lokalnych bazarkach, straganach, czy w pobliskich warzywniakach jest późna wiosna i początek lata. Oczywiście jako dietetyk muszę dodać, że bogactwo kolorów warzyw i owoców poza walorami estetycznymi i przyjemnością jedzenia, daje nam wiele korzyści żywieniowych. Naturalne barwniki, które nadają piękne barwy warzywom i owocom, kusząc do jedzenia, mają jeszcze silne działanie biologiczne.

O tej porze roku możemy się cieszyć już młodymi marchewkami, a pierwsze plony wydają już pola kukurydziane. Barwnik który nadaje warzywom i owocom żółty i pomarańczowy kolor to beta-karoten, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a także jest prowitaminą witaminy A. Dzięki niemu żółte i pomarańczowe warzywa i owoce działają przeciwnowotworowo, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi oraz korzystanie wpływają na wzrok.

Sezon letni kojarzy się z lekkim menu i sałatkami. Najlepszą bazą sałatek są zielone warzywa liściaste, np. sałata, rukola, szpinak. Do naszej dyspozycji pozostają jeszcze groszek zielony, brokuły, zielona fasolka szparagowa, czy agrest oraz super zdrowe szparagi (moje ulubione to te właśnie zielone). Rośliny te zawdzięczają swój piękny zielony kolor chlorofilowi. Ta grupa warzyw i owoców ma dużo magnezu, żelaza, kwasu foliowego, czy witamin z grupy B. Zielone owoce i warzywa wpływają korzystanie na samopoczucie i dodają energii. Dodatkowo są to produkty niskokaloryczne i z dużą zawartością błonnika, dlatego idealnie będą wspomagać proces odchudzania i przygotowań do sezonu „bikini”

Kolejne kolory, które nas bardzo cieszą późną wiosną i latem to czerwień oraz fiolety. Sięgajmy zatem po młode buraczki, truskawki, wiśnie, maliny, porzeczki.Te same substancje, które nadają im piękne kolory – antocyjany, spowodują, że my także będziemy pięknie wyglądać. Antocyjany to bowiem silne przeciwutleniacze, które chronią nas przed starzeniem i działają antystresowo.

Kolorowa dieta, oparta na sezonowych warzywach i owocach zapewni nam dużo różnorodnych substancji odżywczych, zwłaszcza przeciwutleniaczy zmniejszających tzw. stres oksydacyjny, który szczególnie doskwiera osobom poddanym długotrwałemu działaniu stresu, a także uprawiającym intensywny wysiłek fizyczny czy też odżywiającym się w sposób nieprawidłowy.

Pamiętajcie – im bardziej kolorowy będzie nasz talerz, tym więcej energii, witamin i minerałów odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, samopoczucie i zdrowie sobie zapewnimy. Korzystajmy więc z pełni sezonu – jedzmy zdrowo i kolorowo!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.