Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Jedzenie dla wielu z nas jest jedną z życiowych przyjemności. Często jemy „oczami”, dlatego urozmaicone i kolorowe menu samo w sobie już nam poprawia nastrój. Jednym z bardziej barwnych sezonów na lokalnych bazarkach, straganach, czy w pobliskich warzywniakach jest późna wiosna i początek lata. Oczywiście jako dietetyk muszę dodać, że bogactwo kolorów warzyw i owoców poza walorami estetycznymi i przyjemnością jedzenia, daje nam wiele korzyści żywieniowych. Naturalne barwniki, które nadają piękne barwy warzywom i owocom, kusząc do jedzenia, mają jeszcze silne działanie biologiczne.

O tej porze roku możemy się cieszyć już młodymi marchewkami, a pierwsze plony wydają już pola kukurydziane. Barwnik który nadaje warzywom i owocom żółty i pomarańczowy kolor to beta-karoten, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a także jest prowitaminą witaminy A. Dzięki niemu żółte i pomarańczowe warzywa i owoce działają przeciwnowotworowo, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi oraz korzystanie wpływają na wzrok.

Sezon letni kojarzy się z lekkim menu i sałatkami. Najlepszą bazą sałatek są zielone warzywa liściaste, np. sałata, rukola, szpinak. Do naszej dyspozycji pozostają jeszcze groszek zielony, brokuły, zielona fasolka szparagowa, czy agrest oraz super zdrowe szparagi (moje ulubione to te właśnie zielone). Rośliny te zawdzięczają swój piękny zielony kolor chlorofilowi. Ta grupa warzyw i owoców ma dużo magnezu, żelaza, kwasu foliowego, czy witamin z grupy B. Zielone owoce i warzywa wpływają korzystanie na samopoczucie i dodają energii. Dodatkowo są to produkty niskokaloryczne i z dużą zawartością błonnika, dlatego idealnie będą wspomagać proces odchudzania i przygotowań do sezonu „bikini”

Kolejne kolory, które nas bardzo cieszą późną wiosną i latem to czerwień oraz fiolety. Sięgajmy zatem po młode buraczki, truskawki, wiśnie, maliny, porzeczki.Te same substancje, które nadają im piękne kolory – antocyjany, spowodują, że my także będziemy pięknie wyglądać. Antocyjany to bowiem silne przeciwutleniacze, które chronią nas przed starzeniem i działają antystresowo.

Kolorowa dieta, oparta na sezonowych warzywach i owocach zapewni nam dużo różnorodnych substancji odżywczych, zwłaszcza przeciwutleniaczy zmniejszających tzw. stres oksydacyjny, który szczególnie doskwiera osobom poddanym długotrwałemu działaniu stresu, a także uprawiającym intensywny wysiłek fizyczny czy też odżywiającym się w sposób nieprawidłowy.

Pamiętajcie – im bardziej kolorowy będzie nasz talerz, tym więcej energii, witamin i minerałów odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, samopoczucie i zdrowie sobie zapewnimy. Korzystajmy więc z pełni sezonu – jedzmy zdrowo i kolorowo!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.