Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »

Jedzenie dla wielu z nas jest jedną z życiowych przyjemności. Często jemy „oczami”, dlatego urozmaicone i kolorowe menu samo w sobie już nam poprawia nastrój. Jednym z bardziej barwnych sezonów na lokalnych bazarkach, straganach, czy w pobliskich warzywniakach jest późna wiosna i początek lata. Oczywiście jako dietetyk muszę dodać, że bogactwo kolorów warzyw i owoców poza walorami estetycznymi i przyjemnością jedzenia, daje nam wiele korzyści żywieniowych. Naturalne barwniki, które nadają piękne barwy warzywom i owocom, kusząc do jedzenia, mają jeszcze silne działanie biologiczne.

O tej porze roku możemy się cieszyć już młodymi marchewkami, a pierwsze plony wydają już pola kukurydziane. Barwnik który nadaje warzywom i owocom żółty i pomarańczowy kolor to beta-karoten, który jest bardzo silnym przeciwutleniaczem, a także jest prowitaminą witaminy A. Dzięki niemu żółte i pomarańczowe warzywa i owoce działają przeciwnowotworowo, obniżają poziom cholesterolu i ciśnienia krwi oraz korzystanie wpływają na wzrok.

Sezon letni kojarzy się z lekkim menu i sałatkami. Najlepszą bazą sałatek są zielone warzywa liściaste, np. sałata, rukola, szpinak. Do naszej dyspozycji pozostają jeszcze groszek zielony, brokuły, zielona fasolka szparagowa, czy agrest oraz super zdrowe szparagi (moje ulubione to te właśnie zielone). Rośliny te zawdzięczają swój piękny zielony kolor chlorofilowi. Ta grupa warzyw i owoców ma dużo magnezu, żelaza, kwasu foliowego, czy witamin z grupy B. Zielone owoce i warzywa wpływają korzystanie na samopoczucie i dodają energii. Dodatkowo są to produkty niskokaloryczne i z dużą zawartością błonnika, dlatego idealnie będą wspomagać proces odchudzania i przygotowań do sezonu „bikini”

Kolejne kolory, które nas bardzo cieszą późną wiosną i latem to czerwień oraz fiolety. Sięgajmy zatem po młode buraczki, truskawki, wiśnie, maliny, porzeczki.Te same substancje, które nadają im piękne kolory – antocyjany, spowodują, że my także będziemy pięknie wyglądać. Antocyjany to bowiem silne przeciwutleniacze, które chronią nas przed starzeniem i działają antystresowo.

Kolorowa dieta, oparta na sezonowych warzywach i owocach zapewni nam dużo różnorodnych substancji odżywczych, zwłaszcza przeciwutleniaczy zmniejszających tzw. stres oksydacyjny, który szczególnie doskwiera osobom poddanym długotrwałemu działaniu stresu, a także uprawiającym intensywny wysiłek fizyczny czy też odżywiającym się w sposób nieprawidłowy.

Pamiętajcie – im bardziej kolorowy będzie nasz talerz, tym więcej energii, witamin i minerałów odpowiedzialnych za nasz dobry nastrój, samopoczucie i zdrowie sobie zapewnimy. Korzystajmy więc z pełni sezonu – jedzmy zdrowo i kolorowo!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.