Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

W dzisiejszych czasach, w dobie selfie, Photoshopa i innych wyrafinowanych sposobów autopromocji wydawać by się mogło, że nastały czasy kultu ciała. Dbając o wygląd, niskie ciśnienie, czy dobre trawienie często zapominamy o innym kluczowym organie, jakim jest mózg – siedlisko naszej świadomości, osobowości, uczuć i planów.

Gdy jakieś 2 mln lat temu postawiliśmy na rozwój mózgu, wtedy gdy byliśmy bezbronnymi istotami, a świat roił się od groźnych drapieżników, była to śmiała i niepewna ścieżka. Doprowadziło nas to do punktu, w którym jesteśmy dzisiaj: poza wieloma profitami mamy też ogromne i energochłonne mózgi. Typowo mózg człowieka stanowi 2% masy ciała i jednocześnie zużywa 20% energii. U dzieci nawet dwa razy więcej – uwaga dla rodziców, którzy sądzą, że ich pociechy próżnują!

Paliwem dla mózgu jest glukoza i czerpie on ją z krwi na uprzywilejowanych warunkach, w pierwszej kolejności przed innymi narządami. Do prawidłowego działania potrzebuje cukru cały czas, dlatego też organizm skutecznie dba o to, żeby stężenie glukozy we krwi utrzymywało się na bardzo stabilnym poziomie. Mimo tego, diety, w których rygorystycznie ogranicza się ilość przyjmowanych węglowodanów, gdy stosowane są długotrwale, mogą powodować zaburzenia pamięci.

Jeśli szykujemy się na egzamin najlepiej sięgnąć po węglowodany złożone, które zapewnią powolne uwalnianie glukozy – polecane tutaj warzywa to szczególnie fasola, soczewica czy, okryte ostatnio złą sławą, ziemniaki. Lepszym wyborem niż batonik będzie owoc, który zawiera błonnik powodujący stopniowe wchłanianie cukrów z przewodu pokarmowego.

Jeśli chcemy zachować sprawność intelektualną jak najdłużej, sięgnijmy po owoce i warzywa bogate w przeciwutleniacze, czyli związki unieszkodliwiające wolne rodniki. Wolne rodniki w organizmie dokonują niemałego spustoszenia: przyczyniają się do rozwoju demencji, chorób degeneracyjnych mózgu, odpowiadają za proces starzenia.

Antidotum na te niepożądane zjawiska mogą stanowić np. antocyjany – barwniki powszechnie występujące w przyrodzie. Znajdziemy je m.in. w czarnej porzeczce, aronii, czereśni, czerwonej kapuście i bakłażanie. Dzięki swojej reaktywności neutralizują one wolne rodniki.

Ponieważ antocyjany powstają w reakcjach wymagających światła, znajdziemy je głównie w owocach, które dojrzewały w słońcu, a nie w czasie transportu w zamkniętej skrzynce z egzotycznego kraju. Być może to właśnie antocyjany obecne w winogronach i czerwonym winie tłumaczą “francuski paradoks” – dlaczego Francuzi, mimo że nie stronią od alkoholu, tak długo żyją.

Pamiętajmy również o tym, że mózg bardzo nie lubi bezczynności. Sięgajmy więc po codzienną gazetę, czytajmy książki i spotykajmy się ze znajomymi, aby pozostawał w swojej najlepszej formie.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.