Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

Zmęczeni ponurą zimą, co roku o tej porze czujemy tęsknotę za ciepłymi promieniami. Po długim okresie zimna i braku słońca jesteśmy przemęczeni, organizm zaczyna odczuwać braki witamin i składników mineralnych, a my mamy nieodpartą ochotę rzucić się na pierwsze młode warzywa, jak tylko pojawią się na miejscowym rynku. Wszyscy jesteśmy ich spragnieni – zwłaszcza po okresie jedzenia kwaszonek, przetworów, mrożonek i stosowania nieco monotonnej diety. Nowalijki kojarzą się nam bowiem ze świeżością, zielenią, wiosennym smakiem, na który czekaliśmy z utęsknieniem. Dopadają nas jednak dylematy, jak to jest z tymi nowalijkami – jeść czy nie? Jak zwykle przyda się zdrowy rozsądek Oczywiście – jeść, ale kierując się sezonowością. Najlepiej poczekać na nasze polskie warzywa i owoce, a nie wybierać te, które przyjechały do nas z drugiego „końca świata”. Najrozsądniej kupować te produkty wtedy, gdy natura zaplanowała czas ich zbioru, ponieważ w tym czasie są najzdrowsze i najsmaczniejsze. Pierwsze nowalijki są uprawiane w szklarniach. Właściwie prowadzona uprawa szklarniowa przedłuża okres prowadzenia plonów oraz zwiększa ich obfitość. W szklarni rośliny mają specyficzne warunki – odpowiednią temperaturę, oświetlenie, wilgotność powietrza oraz ochronę przed wiatrem, czyli wszystko, co niezbędne do prawidłowego i szybkiego wzrostu. Ze względu na warunki klimatyczne, warzywa uprawiane w gruncie dadzą plony ok. miesiąca później.

Po zimie w naszym organizmie mogą występować niedobory witamin i minerałów, dlatego warto zatroszczyć się o poprawę jego kondycji oraz urozmaicenie menu o zdrowe, sezonowe warzywa i owoce. Nowalijki mogą stanowić wartościowy, a przy tym atrakcyjny dodatek, który z pewnością poprawi nam nastrój. Świeże rodzime produkty zachęcają soczystością i zapachem, dlatego sięganie po nie z pewnością ucieszy nasze zmysły i… brzuchy. Niedobory składników odżywczych po zimie mogą wpływać na spadek samopoczucia, dlatego ważne jest, aby temu w porę zaradzić.

Przy zakupie sezonowych warzyw i owoców warto zwrócić uwagę na to, aby nie były one przerośnięte, nie miały zżółkłych liści, przebarwień oraz były jędrne i sprężyste, o naturalnym zapachu. Nowalijki tuż przed podaniem lub gotowaniem należy dokładnie umyć, wypłukać, ewentualnie cienko obrać ze skórki. W ramach tęsknoty za sezonem obfitującym w nasze ulubione produkty, możemy własnoręcznie wyhodować na domowym parapecie szczypiorek czy rzeżuchę.

Warzywa i owoce występujące wiosną są zdrowym, a przede wszystkim smacznym dodatkiem do potraw. Doskonale sprawdzą się jako przekąski, które możemy podjadać między posiłkami. Na wiosnę wiele z nas podejmuje wyzwanie, by bardziej zadbać o siebie i swoją sylwetkę. Pozwólmy sobie więc na powiew wiosny i przedsmak lata na naszych talerzach.