Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Zmęczeni ponurą zimą, co roku o tej porze czujemy tęsknotę za ciepłymi promieniami. Po długim okresie zimna i braku słońca jesteśmy przemęczeni, organizm zaczyna odczuwać braki witamin i składników mineralnych, a my mamy nieodpartą ochotę rzucić się na pierwsze młode warzywa, jak tylko pojawią się na miejscowym rynku. Wszyscy jesteśmy ich spragnieni – zwłaszcza po okresie jedzenia kwaszonek, przetworów, mrożonek i stosowania nieco monotonnej diety. Nowalijki kojarzą się nam bowiem ze świeżością, zielenią, wiosennym smakiem, na który czekaliśmy z utęsknieniem. Dopadają nas jednak dylematy, jak to jest z tymi nowalijkami – jeść czy nie? Jak zwykle przyda się zdrowy rozsądek Oczywiście – jeść, ale kierując się sezonowością. Najlepiej poczekać na nasze polskie warzywa i owoce, a nie wybierać te, które przyjechały do nas z drugiego „końca świata”. Najrozsądniej kupować te produkty wtedy, gdy natura zaplanowała czas ich zbioru, ponieważ w tym czasie są najzdrowsze i najsmaczniejsze. Pierwsze nowalijki są uprawiane w szklarniach. Właściwie prowadzona uprawa szklarniowa przedłuża okres prowadzenia plonów oraz zwiększa ich obfitość. W szklarni rośliny mają specyficzne warunki – odpowiednią temperaturę, oświetlenie, wilgotność powietrza oraz ochronę przed wiatrem, czyli wszystko, co niezbędne do prawidłowego i szybkiego wzrostu. Ze względu na warunki klimatyczne, warzywa uprawiane w gruncie dadzą plony ok. miesiąca później.

Po zimie w naszym organizmie mogą występować niedobory witamin i minerałów, dlatego warto zatroszczyć się o poprawę jego kondycji oraz urozmaicenie menu o zdrowe, sezonowe warzywa i owoce. Nowalijki mogą stanowić wartościowy, a przy tym atrakcyjny dodatek, który z pewnością poprawi nam nastrój. Świeże rodzime produkty zachęcają soczystością i zapachem, dlatego sięganie po nie z pewnością ucieszy nasze zmysły i… brzuchy. Niedobory składników odżywczych po zimie mogą wpływać na spadek samopoczucia, dlatego ważne jest, aby temu w porę zaradzić.

Przy zakupie sezonowych warzyw i owoców warto zwrócić uwagę na to, aby nie były one przerośnięte, nie miały zżółkłych liści, przebarwień oraz były jędrne i sprężyste, o naturalnym zapachu. Nowalijki tuż przed podaniem lub gotowaniem należy dokładnie umyć, wypłukać, ewentualnie cienko obrać ze skórki. W ramach tęsknoty za sezonem obfitującym w nasze ulubione produkty, możemy własnoręcznie wyhodować na domowym parapecie szczypiorek czy rzeżuchę.

Warzywa i owoce występujące wiosną są zdrowym, a przede wszystkim smacznym dodatkiem do potraw. Doskonale sprawdzą się jako przekąski, które możemy podjadać między posiłkami. Na wiosnę wiele z nas podejmuje wyzwanie, by bardziej zadbać o siebie i swoją sylwetkę. Pozwólmy sobie więc na powiew wiosny i przedsmak lata na naszych talerzach.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.