Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na nasze samopoczucie.

Jesienne warzywa i owoce to najlepsze w całym sezonie źródło witaminy C, która w znacznym stopniu wpływa na poprawę odporności, ale może także poprawić humor. Udowodniono, że ten niezwykły antyoksydant zmniejsza symptomy depresji, pomagając organizmowi zatrzymać inwazję wolnych rodników i zregenerować się po stresujących wydarzeniach dnia codziennego.

Niezależnie więc, jaki prowadzisz tryb życia, włącz do codziennej diety co najmniej 0,5 kg sezonowych warzyw i owoców, aby zapobiec jesienno-zimowej depresji.

Kolejnym ważnym składnikiem odżywczym, który „łagodzi” nasze skołatane nerwy są… witaminy z grupy B – zmniejszają napięcie, dodają energii i uczestniczą (głównie witamina B6) w syntezie serotoniny, czyli hormonu szczęścia i odprężenia. Znajdziemy je przede wszystkim w zielonych warzywach,  kiełkach, kaszach, rybach i ciemnym pieczywie.

Sięgając po warzywa trzeba szczególnie pamiętać o kapuście i innych zielonych warzywach liściastych. Kapusta, sałata, szpinak, brokuły i brukselka to doskonała porcja składników odżywczych, w tym kwasu foliowego, który dobroczynnie wpływa na nasz układ nerwowy i pracę mózgu. Kwas ten uczestniczy w produkcji serotoniny, a jego niedobór objawia się sennością i ogólnym zmęczeniem organizmu. Kwas foliowy jest wrażliwy na działanie wysokiej temperatury, dlatego zielone warzywa liściaste lepiej spożywać w surowej postaci.

Poniżej kilka propozycji naszych rodzimych produktów poprawiających nastrój:

Morele, orzechy, kasza jaglana, kasza gryczana, pęczak, ziemniaki, groch, fasola, bób, soczewica, seler, pietruszka, marchew, mleko, jajka, kapusta, kukurydza, zielone warzywa liściaste, kiełki zbóż, kiełki soi, miód, chudy drób i podroby, płatki owsiane, grzyby, makarony z mąki razowej, pieczywo pełnoziarniste, buraki, jabłka, jarmuż.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.