Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?

 

 

Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się:

  • cebula
  • cukinia
  • pomidor
  • bakłażan
  • papryka

Jak przygotować warzywa na grill?

Warzywa grillowane można podać w formie szaszłyków, pokroić na cienkie plastry (talarki, słupki) lub położyć na ruszt w całości. Ta ostatnia propozycja nie jest jednak najlepsza (wyjątek stanowi kolba kukurydzy), choć bywa często praktykowana podczas ogrodowych uczt. Warzywa przygotowywane w całości nie pieką się bowiem równomiernie. Czasem ich zewnętrzna warstwa jest już przypalona, a środek surowy.

Warzywa powinny mieć temperaturę pokojową, mrożone produkty się tutaj nie sprawdzą. Z papryki należy wcześniej usunąć gniazda nasienne, zaś bakłażan powinien być posypany solą i odstawiony do czasu puszczenia przez niego soku. Warzywa na ruszcie wymagają dużej uwagi ze strony grillującego, gdyż bardzo łatwo mogą się spalić, co zepsuje ich smak, a do tego jest niezwykle niezdrowe.

Warzywa miękkie można zdejmować z ognia po 4 minutach, twarde – po 10. Położyć je można na specjalnej tacce aluminiowej lub bezpośrednio na ruszcie. Niektórzy praktykują owijanie warzyw folią aluminiową. By ich smak był bardziej wyrazisty, a jego zewnętrzna warstwa zabezpieczona przed przypaleniem, warto posmarować produkt niewielką ilością oleju. Można w tym momencie sięgnąć również po dowolne przyprawy lub zioła.

Z czym podawać grillowane warzywa?

Warzywa z rusztu najlepiej smakują z samodzielnie przygotowanym sosem lub dipem. Można go przyrządzić na bazie jogurtu naturalnego z dodatkiem ziół (np. mięty) i czosnku. Same warzywa to również dobre uzupełnienie potraw z mięsem przygotowanego podczas grillowej uczty.

Słodki owoc na ruszcie

Dla większości osób potrawy z grilla budzą skojarzenie  ze słonym i ostrym smakiem. Coraz częściej jednak wyruszamy na spotkanie z nowymi potrawami, eksperymentujemy i próbujemy nowych połączeń smakowych, dlatego coraz częściej można zauważyć obecność owoców na ruszcie.

Niezwykły smak zyskują grillowane gruszki lub jabłka, które wcześniej można namoczyć w białym winie lub posypać cynamonem. Sprawdzą się również brzoskwinie (świeże lub z puszki), oprószone wiórkami kokosowymi lub mielonymi orzechami. Można również pokusić się o upieczenie owoców leśnych (należy to zrobić na tacce aluminiowej), które stanowią idealny dodatek do lodów. Przygotowując owoce, również należy pamiętać, że bardzo łatwo można je przypalić.

Jakie produkty idealnie nadają się do zdrowego grillowania?

  • Surowe mięso: karkówka, boczek, żeberka, pierś z kurczaka
  • Przetwory mięsne: kiełbasa zwykła, biała kiełbasa parzona, kaszanka
  • Ryby: (całe) pstrąg, (filety i dzwonka)- tuńczyk, łosoś
  • Warzywa: kabaczek, bakłażan, papryka, cebula, czosnek, kukurydza, pomidory
  • Owoce: gruszki, jabłka, brzoskwinie
  • Sery pleśniowe
  • Krewetki
  • Pieczywo (do podgrzania): bułki, pampuchy drożdżowe

Jakich produktów nie powinniśmy opiekać na grillu?

Na grillu nie powinniśmy umieszczać produktów, które mogą zmienić niekorzystnie swoje walory smakowe np. ciasta, produkty nabiałowe, mleczne, oraz te, które mogą zmienić swoją strukturę i np. rozpaść się podczas grillowania (owoce pestkowe: np. truskawki), a także produkty, które już wcześniej były poddane obróbce np. gotowana pierś z kurczaka, wędzona ryba (produkty będą wysuszone i praktycznie niejadalne).

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.