Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Choć Polacy wciąż jedzą za mało warzyw i owoców, w okresie lata widać ewidentny skok
w konsumpcji sezonowych darów lasów, łąk, pól i sadów. Najczęściej spożywane są produkty, które sami możemy wyhodować w przydomowych ogródkach lub ich dostępność  jest bardzo krótka, jak np. truskawek czy czereśni. Pomimo że smakiem sezonowych owoców można cieszyć się przez cały rok – przygotowując mrożonki, dżemy, konfitury, kompoty czy suszyć owoce, to jednak teraz jest czas, kiedy są one świeże, aromatyczne i powinny święcić triumfy na naszych stołach.

Niskokaloryczne, pełne witamin i składników mineralnych

  • czerwone truskawki są bardzo dobrym źródłem potasu i fosforu, a jednocześnie w ponad 90% składają się z wody, która nie dostarcza kalorii
  • maliny natomiast zawierają związki o działaniu leczniczym – salicylany. Posiadają właściwości dezynfekujące, przeciwbólowe, przeciwgorączkowe oraz przeciwzapalne. Mogą stanowić element diety odchudzającej, ponieważ ich głównym składnikiem jest woda, a także zawierają dużo błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie). Błonnik nierozpuszczalny zachowuje się jak zdrowotna „miotełka” – pomaga usprawniać działanie przewodu pokarmowego, przyspiesza pasaż treści pokarmowej przez jelita, co ogranicza wchłanianie składników odżywczych. Natomiast błonnik rozpuszczalny zwiększa odczucie sytości po posiłku, a dzięki galaretowatej strukturze wiąże glukozę oraz inne cukry, zapobiegając ich wchłanianiu do krwi i wykorzystaniu do celów energetycznych.
  • czarna porzeczka stanowi bogate źródło witaminy C, gdyż zawiera jej ok. 183 mg na 100 g produktu, w czym wyprzedza m.in. paprykę, kiwi czy cytrusy. Głównym składnikiem porzeczki, tak jak innych owoców leśnych, jest woda. Ponadto czarne porzeczki, podobnie jak maliny, zawierają dużo błonnika zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego, a także zapobiegają wchłonięciu i wykorzystaniu energetycznych składników pożywienia, które są następnie przekształcane w „dodatkowe kilogramy”
  • starsza siostra truskawki, czyli… poziomka może być pomocna w usuwaniu toksyn z organizmu, dzięki zawartości błonnika, który ma zdolność pochłaniania związków szkodliwych, neutralizowania, a następnie usuwania ich z organizmu człowieka.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.