Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »

Choć Polacy wciąż jedzą za mało warzyw i owoców, w okresie lata widać ewidentny skok
w konsumpcji sezonowych darów lasów, łąk, pól i sadów. Najczęściej spożywane są produkty, które sami możemy wyhodować w przydomowych ogródkach lub ich dostępność  jest bardzo krótka, jak np. truskawek czy czereśni. Pomimo że smakiem sezonowych owoców można cieszyć się przez cały rok – przygotowując mrożonki, dżemy, konfitury, kompoty czy suszyć owoce, to jednak teraz jest czas, kiedy są one świeże, aromatyczne i powinny święcić triumfy na naszych stołach.

Niskokaloryczne, pełne witamin i składników mineralnych

  • czerwone truskawki są bardzo dobrym źródłem potasu i fosforu, a jednocześnie w ponad 90% składają się z wody, która nie dostarcza kalorii
  • maliny natomiast zawierają związki o działaniu leczniczym – salicylany. Posiadają właściwości dezynfekujące, przeciwbólowe, przeciwgorączkowe oraz przeciwzapalne. Mogą stanowić element diety odchudzającej, ponieważ ich głównym składnikiem jest woda, a także zawierają dużo błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie). Błonnik nierozpuszczalny zachowuje się jak zdrowotna „miotełka” – pomaga usprawniać działanie przewodu pokarmowego, przyspiesza pasaż treści pokarmowej przez jelita, co ogranicza wchłanianie składników odżywczych. Natomiast błonnik rozpuszczalny zwiększa odczucie sytości po posiłku, a dzięki galaretowatej strukturze wiąże glukozę oraz inne cukry, zapobiegając ich wchłanianiu do krwi i wykorzystaniu do celów energetycznych.
  • czarna porzeczka stanowi bogate źródło witaminy C, gdyż zawiera jej ok. 183 mg na 100 g produktu, w czym wyprzedza m.in. paprykę, kiwi czy cytrusy. Głównym składnikiem porzeczki, tak jak innych owoców leśnych, jest woda. Ponadto czarne porzeczki, podobnie jak maliny, zawierają dużo błonnika zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego, a także zapobiegają wchłonięciu i wykorzystaniu energetycznych składników pożywienia, które są następnie przekształcane w „dodatkowe kilogramy”
  • starsza siostra truskawki, czyli… poziomka może być pomocna w usuwaniu toksyn z organizmu, dzięki zawartości błonnika, który ma zdolność pochłaniania związków szkodliwych, neutralizowania, a następnie usuwania ich z organizmu człowieka.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.