Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Choć Polacy wciąż jedzą za mało warzyw i owoców, w okresie lata widać ewidentny skok
w konsumpcji sezonowych darów lasów, łąk, pól i sadów. Najczęściej spożywane są produkty, które sami możemy wyhodować w przydomowych ogródkach lub ich dostępność  jest bardzo krótka, jak np. truskawek czy czereśni. Pomimo że smakiem sezonowych owoców można cieszyć się przez cały rok – przygotowując mrożonki, dżemy, konfitury, kompoty czy suszyć owoce, to jednak teraz jest czas, kiedy są one świeże, aromatyczne i powinny święcić triumfy na naszych stołach.

Niskokaloryczne, pełne witamin i składników mineralnych

  • czerwone truskawki są bardzo dobrym źródłem potasu i fosforu, a jednocześnie w ponad 90% składają się z wody, która nie dostarcza kalorii
  • maliny natomiast zawierają związki o działaniu leczniczym – salicylany. Posiadają właściwości dezynfekujące, przeciwbólowe, przeciwgorączkowe oraz przeciwzapalne. Mogą stanowić element diety odchudzającej, ponieważ ich głównym składnikiem jest woda, a także zawierają dużo błonnika (rozpuszczalnego i nierozpuszczalnego w wodzie). Błonnik nierozpuszczalny zachowuje się jak zdrowotna „miotełka” – pomaga usprawniać działanie przewodu pokarmowego, przyspiesza pasaż treści pokarmowej przez jelita, co ogranicza wchłanianie składników odżywczych. Natomiast błonnik rozpuszczalny zwiększa odczucie sytości po posiłku, a dzięki galaretowatej strukturze wiąże glukozę oraz inne cukry, zapobiegając ich wchłanianiu do krwi i wykorzystaniu do celów energetycznych.
  • czarna porzeczka stanowi bogate źródło witaminy C, gdyż zawiera jej ok. 183 mg na 100 g produktu, w czym wyprzedza m.in. paprykę, kiwi czy cytrusy. Głównym składnikiem porzeczki, tak jak innych owoców leśnych, jest woda. Ponadto czarne porzeczki, podobnie jak maliny, zawierają dużo błonnika zarówno rozpuszczalnego jak i nierozpuszczalnego, a także zapobiegają wchłonięciu i wykorzystaniu energetycznych składników pożywienia, które są następnie przekształcane w „dodatkowe kilogramy”
  • starsza siostra truskawki, czyli… poziomka może być pomocna w usuwaniu toksyn z organizmu, dzięki zawartości błonnika, który ma zdolność pochłaniania związków szkodliwych, neutralizowania, a następnie usuwania ich z organizmu człowieka.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.