Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Codzienne działania, za które Twój kręgosłup będzie wdzięczny

    Codzienne działania, za które Twój kręgosłup będzie wdzięczny

    Lubię wierzyć, że sukces jest sumą niewielkich wysiłków, powtarzanych każdego dnia. Codziennie jesteśmy w stanie zrobić wiele, aby zadbać o siebie – nie dopuścić do zwyrodnień kręgosłupa lub poprawić jego obecną formę. Zabezpieczamy się w ten sposób i minimalizujemy ryzyko wystąpienia ostrych lub przewlekłych bólów pleców. Co zatem robić, by długo cieszyć się sprawnością?   […]Czytaj więcej »

Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć nie mamy bezpośredniego wpływu na otaczający nas klimat, a nierzadko również na inne niespodziewane sytuacje, które utrudniają wytrwanie w postanowieniu, to zdecydowanie od nas zależy, jak na te „trudne” okoliczności patrzymy i czy staramy się znaleźć rozwiązanie.

Perspektywa ma znaczenie

Zwykle to, co dzieje się wokół nas, podlega naszej nieustannej interpretacji. A w związku z tym mamy wpływ na to, jak na daną sytuację patrzymy i na czym koncentrujemy uwagę. Nieraz zapewne słyszeliśmy, gdy ktoś zachęcał inne osoby słowami „Skoncentruj się!”. I ja w poniższym materiale zachęcam do skutecznego skoncentrowania się – a więc skupienia swojej uwagi na rzeczach najważniejszych dla naszego treningu i poczucia szczęścia, a jednocześnie na pominięciu rzeczy nieistotnych. Ale po kolei.

Siła tkwi w poczuciu kontroli

Gdy na co dzień zmagamy się z różnego rodzaju trudnościami i rozczarowaniami (niekoniecznie związanymi ze sportem), zadajmy sobie następujące pytanie: „Na co mam w tej sytuacji realny wpływ?”. Czy mogę kontrolować nastawienie i opinie innych osób? A może mam wpływ na to, jaka pogoda jest dziś za oknem? Czy mogę zmienić to, że ponownie mam do wykonania więcej zadań w pracy i przez to spóźnię się na zaplanowany trening? Jeśli odpowiedź na te pytania jest negatywna, zachęcam do zastanowienia się, „co w takim razie podlega mojej kontroli”? Szybko może się okazać, że jedyne, co możesz kontrolować, to Ty sam/a – a więc m.in. są to Twoje myśli, nastawienie oraz odpowiednie przygotowanie.

Co możesz KONTROLOWAĆ?

  1. Planowanie

Jednym z najważniejszych narzędzi, jakimi może dysponować osoba uprawiająca sport, to odpowiedni plan tygodnia i miesiąca. Gdy z pełną odpowiedzialnością zarezerwujemy czas na trening i postaramy się podążać za własnymi wytycznymi, kiepska pogoda i inne niespodziewane sytuacje mogą okazać się dużo łatwiejsze do okiełznania.

  1. To, czy przewidujesz ewentualne trudności

Nie od dziś wiadomo, że oprócz planu A warto mieć przygotowany również scenariusz B oraz C. Wiele osób mogłoby zapewne ze swojego doświadczenia potwierdzić, że plan, który daje się zrealizować w 100%, to rzadkość – a założenie napotkania trudności to wręcz konieczność skutecznego działania w dłuższej perspektywie. Jeśli planując tydzień/miesiąc założymy margines błędu (a więc np. ilości treningów, jakie możemy opuścić na skutek nieprzewidzianych okoliczności), paradoksalnie działamy z korzyścią dla swojego poziomu pewności siebie. Napotykane utrudnienia i zmiany planu nie będą już tylko związane z frustracją i rozczarowaniem, a częściej z przekonaniem, że byliśmy dobrze przygotowani. I że „przecież możemy pozwolić sobie na takie modyfikacje”.

  1. Cele, jakie sobie stawiasz

Tylko od nas zależy, jakie wymagania sobie postawimy i jak dużo będziemy oczekiwać od samych siebie. Wiemy już także o tym, że zbyt ambitne cele w sporcie wcale nie muszą pomagać. Warto zatem pamiętać o zasadzie realności celów oraz o koncentracji na celach zadaniowych zamiast tylko wynikowych.

  1. Przygotowanie do treningu

Im więcej „zainwestujemy” w przygotowanie do treningu, tym zwykle trudniej ulec pokusie jego opuszczenia. A więc np. wieczorne przygotowanie stroju i butów do biegania czy też zadbanie o właściwą dietę w dniu treningu mogą z powodzeniem umocnić nasze sportowe postanowienie.

  1. Pozytywne nastawienie

Kultowym już przykładem przyjmowania dwóch różnych perspektyw jest metafora szklanki do połowy wypełnionej wodą. To od nas bowiem zależy, czy w danej sytuacji skoncentrujemy swoją uwagę na jej pozytywnych aspektach, czy też pozwolimy, aby to negatywne elementy wzięły górę. Trzeba tu zaznaczyć, że pozytywne podejście nie musi oznaczać naginania rzeczywistości (jak często ma to miejsce w przypadku optymistów). Osoba pozytywnie patrząca na swoją sytuację dostrzega bowiem trudności i mankamenty, świadomie wybiera jednak koncentrację na swoich mocnych stronach i możliwościach skutecznego działania.

  1. To, w jaki sposób ze sobą rozmawiasz

W poprzednim artykule z dużą szczegółowością pochyliliśmy się nad tematem pozytywnej mowy wewnętrznej. Przypomnę więc, że to, co myślimy i mówimy do siebie samych, może mieć duże znaczenie dla naszych sportowych wysiłków. I może też pomagać lub utrudniać utrzymanie pozytywnego nastawienia oraz wysokiego poziomu zaangażowania w wybraną przez siebie aktywność sportową.

Wiem, co kontroluję… i jestem szczęśliwy/a

Czy umiejętność koncentrowania swojej uwagi na tzw. elementach kontrolowalnych gwarantuje wytrwanie w treningu? Zapewne nie. Jednak często pozwala skupić się na działaniu i zachęca do wzięcia odpowiedzialności tylko za to, na co mamy realny wpływ. A to z kolei ważny czynnik nie tylko w kontekście uprawiania sportu, ale również dbania
o codzienne poczucie szczęścia.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.