Najnowsze wpisy

  • PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    PrzyGOTUJ się na DOBREGO grilla

    Sezon grillowy trwa. Na ruszt najczęściej wrzucamy mięso i ryby, ale coraz częściej zauważyć można zwolenników grillowanych warzyw i owoców. Jak je odpowiednio przyrządzać, aby zachowały pełnię smaku, witamin i wartości odżywczych? Które warto spróbować?     Jako przekąska lub dodatek do dania głównego na pewno sprawdzą się: cebula cukinia pomidor bakłażan papryka Jak przygotować […]Czytaj więcej »
  • Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Lato na talerzu, czyli lekko, zdrowo i pożywnie

    Kiedy jest gorąco niechętnie sięgamy po ciężkostrawny obiad. Doskonałym rozwiązaniem jest wtedy przyrządzenie lekkiej sałatki skomponowanej ze świeżych owoców lub warzyw – jest sycąca, zdrowa, dostarcza energii, a przygotowanie jej nie zajmuje wiele czasu. Co ważne, w czasie letnich upałów nie powinno się dodatkowo obciążać przewodu pokarmowego, dlatego warto sięgnąć po sezonowe sałatki na bazie […]Czytaj więcej »
Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz

Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest niezbędne także do tego, by nasze ciężkie treningi nie szły na marne. Dlatego przy bilansowaniu diety należy się skupić nie tylko na węglowodanach, białku i tłuszczach, ale także na solach mineralnych i witaminach, bo choć nie dają one energii do intensywnych treningów, to pozostają bardzo ważnymi składnikami, bez których organizm nie jest w stanie się obejść.

Niebezpieczna kumulacja

Witaminy dzielą się na te rozpuszczalne w wodzie, których nadmiar organizm może wydalić z moczem, oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach, których nadmiar może być kumulowany przez organizm, co jest niebezpieczne dla zdrowia. Należy jednak pamiętać, że w postaci naturalnej dużo trudniej przedawkować zarówno witaminy, jak i minerały, dlatego najlepiej korzystać z ich skarbnicy pochodzącej z warzyw i owoców.

Na skurcze i dla regeneracji

Do zadań minerałów i witamin należy funkcja regulująca, co oznacza, że są niezbędne w wielu procesach metabolicznych. Minerały takie jak wapń, magnez czy fosfor są odpowiedzialne za prawidłowy skład i elastyczność kości, a żelazo jest elementem czerwonych krwinek. W różnych połączeniach mogą przeciwdziałać powstawaniu kurczy mięśniowych (głównie potas, magnez, sód i chlor), ale też sprzyjać regeneracji zarówno mięśni, jak i układu nerwowego (cynk, magnez). Dlatego też powinno się pamiętać o ich odpowiednim spożyciu każdego dnia, zwłaszcza w okresie wzmożonej aktywności fizycznej.

Kolorowa moc

By dostarczyć wszystkie mikroskładniki w codziennym żywieniu, powinniśmy wybierać warzywa i owoce w różnych kolorach, gdyż każde z nich ma przewagę innych czynnych substancji.  Ponadto pamiętajmy, że im bardziej intensywny kolor, np. bardziej fioletowy czy czerwony, tym więcej wartości odżywczych, a tym samym – więcej korzyści dla zdrowia i wyglądu. Świeże warzywa i owoce to duży potencjał antyoksydacyjny, a więc wspomagają walkę organizmu z wolnymi rodnikami, których powstaje więcej pod wpływem m.in. aktywności fizycznej. To wsparcie odporności, regeneracji, zdrowej skóry i wielu innych procesów na poziomie komórkowym.

Wybieranie sezonowych owoców i warzyw jest najlepszym rozwiązaniem ze względu na ograniczenie procesów przechowywania czy innych negatywnych skutków. W okresie jesienno-zimowym można korzystać z mrożonek lub kiszonek, co także wspiera prawidłową pracę organizmu.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.