Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze.

Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie czasu, podtrzymanie i umocnienie relacji, a te – jak już pisała Adriana Klos w swoim artykule – znacząco mogą wpływać na nasze poczucie szczęścia. Co prawda nie oznacza to, że wraz z liczbą przyjaciół automatycznie stajemy się szczęśliwsi. Jednak otaczanie się życzliwymi i serdecznymi osobami na pewno poprawia humor.

Zatem jak często Polacy wspólnie spożywają posiłki ze swoimi przyjaciółmi? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, niemal ośmiu na dziesięciu Polaków przynajmniej kilka razy w roku umawia się z przyjaciółmi na wspólne posiłki. Wyraźnie częściej tego typu spotkania są organizowane w domu (76%) niż poza nim (45%). Ten sposób spędzania wolnego czasu jest bliższy osobom młodszym (do 35 roku życia) i mieszkającym w dużych aglomeracjach miejskich.

Wspólne jedzenie posiłków jest ważne nie tylko dla utrzymania przyjaźni. Jest jeszcze ważniejsze dla budowania dobrych i ciepłych relacji w rodzinie. Ma to szczególne znaczenie dla najmłodszych. Badania wyraźnie pokazują, że im częściej dzieci jedzą posiłki z rodzicami, tym lepiej radzą sobie w szkole, a nawet rzadziej sięgają po alkohol i narkotyki.

Wspólne posiłki są przede wszystkim okazją do rozmowy – tak na tematy błahe, jak i ważne. Są czasem tylko dla rodziny, którego często nam brakuje w zabieganym świecie. Jednak tylko 25% z nas codziennie pozwala sobie na jeden posiłek w gronie w najbliższych
Wygląda na to, że dzięki wspólnemu jedzeniu możemy zaspokoić kilka naszych potrzeb na raz. Tym bardziej warto zadbać, by jedzenie było i smaczne i zdrowe. By dostarczyło nam odpowiednią porcje owoców i warzyw, które zjedzone w miłym towarzystwie jeszcze bardziej poprawią nam humor.

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.