Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

Sama siebie nazwałabym jedzeniową hedonistką. Uwielbiam jeść. To co sprawia mi jeszcze więcej szczęścia, to jedzenie w miłym towarzystwie! Potrawy wydają mi się wtedy jeszcze smaczniejsze.

Należy pamiętać, że jedzenie nie spełnia tylko swojej biologicznej funkcji, jakim jest dostarczanie paliwa dla naszych komórek. W dużej mierze spełnia również funkcję społeczną: jest sposobem na wspólne spędzenie czasu, podtrzymanie i umocnienie relacji, a te – jak już pisała Adriana Klos w swoim artykule – znacząco mogą wpływać na nasze poczucie szczęścia. Co prawda nie oznacza to, że wraz z liczbą przyjaciół automatycznie stajemy się szczęśliwsi. Jednak otaczanie się życzliwymi i serdecznymi osobami na pewno poprawia humor.

Zatem jak często Polacy wspólnie spożywają posiłki ze swoimi przyjaciółmi? Jak wynika z badań przeprowadzonych przez CBOS, niemal ośmiu na dziesięciu Polaków przynajmniej kilka razy w roku umawia się z przyjaciółmi na wspólne posiłki. Wyraźnie częściej tego typu spotkania są organizowane w domu (76%) niż poza nim (45%). Ten sposób spędzania wolnego czasu jest bliższy osobom młodszym (do 35 roku życia) i mieszkającym w dużych aglomeracjach miejskich.

Wspólne jedzenie posiłków jest ważne nie tylko dla utrzymania przyjaźni. Jest jeszcze ważniejsze dla budowania dobrych i ciepłych relacji w rodzinie. Ma to szczególne znaczenie dla najmłodszych. Badania wyraźnie pokazują, że im częściej dzieci jedzą posiłki z rodzicami, tym lepiej radzą sobie w szkole, a nawet rzadziej sięgają po alkohol i narkotyki.

Wspólne posiłki są przede wszystkim okazją do rozmowy – tak na tematy błahe, jak i ważne. Są czasem tylko dla rodziny, którego często nam brakuje w zabieganym świecie. Jednak tylko 25% z nas codziennie pozwala sobie na jeden posiłek w gronie w najbliższych
Wygląda na to, że dzięki wspólnemu jedzeniu możemy zaspokoić kilka naszych potrzeb na raz. Tym bardziej warto zadbać, by jedzenie było i smaczne i zdrowe. By dostarczyło nam odpowiednią porcje owoców i warzyw, które zjedzone w miłym towarzystwie jeszcze bardziej poprawią nam humor.