Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Kiedy mamy chandrę, czy po prostu gorszy dzień niejednokrotnie sięgamy po „coś słodkiego”, aby szybko poprawić sobie humor. Pisałam już o tym, że to bardzo złudne i w dłuższej perspektywie nie pomoże na spadki nastroju. Jednak nie jedna osoba, która kocha słodycze nie da się przekonać, no i sięgnie po deser.

A co gdyby te słodkości trochę „uzdrowić” i wykorzystać do ich przygotowania warzywa lub owoce? Być może kilka fanek słodyczy czułaby się  „rozgrzeszona” w perspektywie mniejszej kaloryczności takiego deseru na bazie polskich warzyw lub owoców. Każdy wie, że warzywa i owoce to samo zdrowie, więc co Wy na to, gdyby tak jedną z zalecanych dziennych porcji potraktować deserowo?

Warzywa kojarzą się nam przede wszystkim z sałatkami, zupami, ewentualnie sokami, ale raczej nie z daniami na słodko. Może poza ciastem marchewkowym, które próbował prawie każdy 😉 Tak naprawdę mogą być one świetną bazą do deserów, gdyż zawierają  wcale nie małe ilości cukrów, zwłaszcza warzywa korzeniowe czy strączkowe. Poza marchewką do ciast świetnie nadają się inne warzywa korzeniowe. Brownie w buraka? Czemu nie? Jest pyszne, sami możecie spróbować, bo przygotowałam dla Was przepis na czekoladowe ciasto z buraka. A z wspomnianej marchewki można zrobić babeczki, żeby było trochę urozmaicenia 🙂

Do deserów świetnie nadaje się też dynia, powszechnie używana w cukiernictwie, zarówno do ciast, ciasteczek, jak i puddingów czy musów. Podobnie można wykorzystać cukinię. Według kulinarnych blogów warzywa, takie jak buraki, cukinia, fasola czy pietruszka dodane do ciast sprawiają, że są one wilgotne i mniej tłuste, a także pozostają dłużej świeże. A ciasto ze szpinakiem? Będzie miało niesamowity kolor i niepowtarzalny smak. Możemy przygotować domowe trufle z fasoli, albo do ciasta wykorzystać bób. Czemu by tak nie poeksperymentować? Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia 😉

Z owocami sprawa jest bardziej oczywista, bo są naturalnie słodkie i od lat wykorzystywane jako składnik deserów. Tutaj inspiracje można by mnożyć, ale nie poprzestawajmy na tradycyjnej szarlotce czy biszkopcie z galaretką i truskawkami. Polecam wszelkiego typu tarty z owocami, serniki na zimno z dodatkiem świeżych owoców, musy owocowe,  koktajle, smoothie czy najbardziej zdrowy deser z owoców – sałatkę owocową 🙂

Jakie mamy korzyści z zamiany tradycyjnych słodyczy na desery z warzyw i owoców? Przede wszystkim w większości przypadków mniejszą kaloryczność, a przy tym większą wartość odżywczą, bo poza słodyczą dostarczą nam one witamin czy składników mineralnych,  a nie tylko „pustych kilokalorii” z cukru. Jest to też ciekawy sposób „przemycenia” warzyw i owoców w zupełnie innej postaci, a co za tym idzie wkomponowania do codziennej diety jednej z zalecanych porcji w ciągu dnia. Smacznego!

Działanie sfinansowane ze środków Funduszu Promocji Owoców i Warzyw.