Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

Kiedy mamy chandrę, czy po prostu gorszy dzień niejednokrotnie sięgamy po „coś słodkiego”, aby szybko poprawić sobie humor. Pisałam już o tym, że to bardzo złudne i w dłuższej perspektywie nie pomoże na spadki nastroju. Jednak nie jedna osoba, która kocha słodycze nie da się przekonać, no i sięgnie po deser.

A co gdyby te słodkości trochę „uzdrowić” i wykorzystać do ich przygotowania warzywa lub owoce? Być może kilka fanek słodyczy czułaby się  „rozgrzeszona” w perspektywie mniejszej kaloryczności takiego deseru na bazie polskich warzyw lub owoców. Każdy wie, że warzywa i owoce to samo zdrowie, więc co Wy na to, gdyby tak jedną z zalecanych dziennych porcji potraktować deserowo?

Warzywa kojarzą się nam przede wszystkim z sałatkami, zupami, ewentualnie sokami, ale raczej nie z daniami na słodko. Może poza ciastem marchewkowym, które próbował prawie każdy 😉 Tak naprawdę mogą być one świetną bazą do deserów, gdyż zawierają  wcale nie małe ilości cukrów, zwłaszcza warzywa korzeniowe czy strączkowe. Poza marchewką do ciast świetnie nadają się inne warzywa korzeniowe. Brownie w buraka? Czemu nie? Jest pyszne, sami możecie spróbować, bo przygotowałam dla Was przepis na czekoladowe ciasto z buraka. A z wspomnianej marchewki można zrobić babeczki, żeby było trochę urozmaicenia 🙂

Do deserów świetnie nadaje się też dynia, powszechnie używana w cukiernictwie, zarówno do ciast, ciasteczek, jak i puddingów czy musów. Podobnie można wykorzystać cukinię. Według kulinarnych blogów warzywa, takie jak buraki, cukinia, fasola czy pietruszka dodane do ciast sprawiają, że są one wilgotne i mniej tłuste, a także pozostają dłużej świeże. A ciasto ze szpinakiem? Będzie miało niesamowity kolor i niepowtarzalny smak. Możemy przygotować domowe trufle z fasoli, albo do ciasta wykorzystać bób. Czemu by tak nie poeksperymentować? Ogranicza nas tylko nasza wyobraźnia 😉

Z owocami sprawa jest bardziej oczywista, bo są naturalnie słodkie i od lat wykorzystywane jako składnik deserów. Tutaj inspiracje można by mnożyć, ale nie poprzestawajmy na tradycyjnej szarlotce czy biszkopcie z galaretką i truskawkami. Polecam wszelkiego typu tarty z owocami, serniki na zimno z dodatkiem świeżych owoców, musy owocowe,  koktajle, smoothie czy najbardziej zdrowy deser z owoców – sałatkę owocową 🙂

Jakie mamy korzyści z zamiany tradycyjnych słodyczy na desery z warzyw i owoców? Przede wszystkim w większości przypadków mniejszą kaloryczność, a przy tym większą wartość odżywczą, bo poza słodyczą dostarczą nam one witamin czy składników mineralnych,  a nie tylko „pustych kilokalorii” z cukru. Jest to też ciekawy sposób „przemycenia” warzyw i owoców w zupełnie innej postaci, a co za tym idzie wkomponowania do codziennej diety jednej z zalecanych porcji w ciągu dnia. Smacznego!