Najnowsze wpisy

  • Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Przepis na ZAANGAŻOWANIE

    Johann Wolfgang von Goethe, jeden z najwybitniejszych poetów w historii, przekonywał, że „Wszystko jest trudne, zanim stanie się łatwe”. Trudno znaleźć lepsze słowa opisujące chęć rozpoczęcia sportowej aktywności. Początkowy zapał i oczekiwanie na szybkie rezultaty mogą niestety zostać skutecznie zneutralizowane przez konieczność zaplanowania kolejnych treningów i uwzględniania w swoim planie regularnych ćwiczeń. Prawdą jest to, […]Czytaj więcej »
  • Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    Jeśli podjąłeś aktywność lub już uprawiasz sport, nie popełniaj tych błędów!

    1. Zasada wszystko albo nic – zaplanowałeś, że będziesz ćwiczyć trzy razy w tygodniu, ale w poniedziałek nie dałeś rady, bo spotkanie w pracy się przedłużyło, więc zrezygnowany odpuszczasz już cały tydzień treningowy? Obiecałaś sobie, że będziesz trzymać odpowiednią dietę, skoro rozpoczęłaś treningi, ale tort bezowy na urodzinach syna był silniejszy niż wola, zatem rozczarowana […]Czytaj więcej »

Czy kiedykolwiek zadawaliście sobie pytanie, z czym kojarzy wam się jedzenie? Mi osobiście z domem, radością i pozytywnymi emocjami. Jak pokazują innym osobom podobnie jak mnie. Te skojarzenia są już budowane na etapie wczesnego dzieciństwa. Gdy byliśmy niemowlakami, pokarm mamy zapewniał nam poczucie bezpieczeństwa i spokoju. Potem jedzenie często pojawiało się jako nagroda (cukiereczek za posprzątanie pokoju), a jego brak jako kara (odebranie deseru za bycie niegrzecznym).

Badania pokazują również, że podczas jedzenia wydzielają się endorfiny – hormony szczęścia, które odpowiadają za nasz dobry nastrój. Dlatego tak lubimy jeść 🙂 Tylko czy w takim samym stopniu lubimy jeść wszystkie pokarmy? Jak pokazują badania prowadzone w ramach kampanii „Warzywa i owoce – na szczęście!” na pewno owoców i warzyw jemy mniej niż powinniśmy. Więc może je mniej lubimy?

Gdybym spytała kogoś z Was, dlaczego warto jeść owoce i warzywa, to pewnie usłyszałabym: „Bo są zdrowe”. Ta prosta odpowiedź najczęściej przychodzi nam do głowy. Taki sposób myślenia o owocach i warzywach często pojawia się w prasie czy Internecie, a na obrazkach promujących zdrowy styl życia jest zwykle masa warzyw i owoców. A zdrowe jedzenie budzi w nas ambiwalentne uczucia.

By to sprawdzić, proponuję taki mały eksperyment. Pomyślcie, co czujecie, gdy słyszycie, że ktoś upiekł dla Was zdrowe ciasto. Hmmm…. Nawet ja sama wciąż myślę, że pewnie nie jest tak dobre, jak to „niezdrowe”… Ale potrafię sobie wytłumaczyć: „No ok. Może mimo tego, że jest zdrowe, może okazać się też całkiem w porządku. Warto spróbować, chociażby ze względów zdrowotnych.” Potrafię sobie zracjonalizować, że jedzenie owoców i warzyw będzie miało pozytywny wpływ na moje zdrowie w przyszłości. Jednak dla niejednego dorosłego, nie wspominając o dziecku, myśl o tym, że za 10 lat dzięki zjedzonej dzisiaj marchewce nie zachoruje na nowotwór, jest zbyt odległa i zbyt abstrakcyjna. Zapewne nie raz mając do wyboru zdrowe danie z dużą ilością warzyw lub ociekający tłuszczem fast food, wybierze to drugie.

A gdyby tak pomyśleć, że owoce i warzywa mogą być po prostu smaczne? A ich jedzenie może dostarczać dużo przyjemności i radości? Nie za 10 lat, ale tutaj i teraz. Przecież wystarczy smacznie je przyrządzić (w tym celu warto zajrzeć na stronę z naszymi przepisami).  Czy taka przykładowa tarta z malinami  czy knedle ze śliwkami nie dostarczą przyjemności podniebieniu? A gdyby je jeszcze zjeść w towarzystwie bliskich osób? Czy nie można by tej chwili nazwać szczęściem? Dlatego warto pamiętać, że zdrowie i przyjemności mogą, a wręcz powinny chodzić w parze. Wtedy smakują najlepiej.

Zachęcam i Was i samą siebie do pysznego przyrządzania warzyw i owoców 🙂