Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Kapustne

Kalafior

Zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na zawartość składników odżywczych – zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, wit: K, B1, B2, B6, C, kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Posiada niewielką ilość tłuszczów i białka, co sprawia, że dostarcza tylko ok. 20 kcal na 100 g. Warto go gotować bez pokrywki i przy włączonym wyciągu.

Brokuł

Pod względem zawartości wit. C przewyższa owoce cytrusowe. Przy zakupie brokułów należy zwrócić uwagę na to, aby wybrać nieuszkodzone, pozbawione plam różyczki, a otaczające je liście nie powinny być żółte. Ponieważ nie wymagają długiego gotowania, do dań warzywnych czy jednogarnkowych należy je dodawać dopiero pod koniec tego procesu.

Jarmuż

Uważany jest za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i mające właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem wit. K, wit. C, karotenoidów, a także wapnia. Podobnie jak brokuł i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan – związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

Kalarepa

Wskazana jest w diecie cukrzyków, ponieważ należy do produktów bardzo wolno podnoszących cukier we krwi, a jednocześnie nie jest kaloryczna. 100 g kalarepy to 27 kcal. Dzięki zawartości włókien roślinnych reguluje perystaltykę jelit i jest wykorzystywana w leczeniu zaparć. Pobudza również wydzielanie żółci i usprawnia trawienie.

Kapusta

Wszystkie odmiany kapusty (głowiasta biała i czerwona oraz włoska) są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego i wit. C oraz siarki, która korzystnie wpływa na wygląd włosów, cery i paznokci. Kapustę, z powodu dużej zawartości ostrych olejków eterycznych należy gotować przez krótki czas (we wstępnej fazie) bez przykrycia. Pozwoli to na ulotnienie się wraz z parą wodną części olejków eterycznych.

Brukselka

Jej składniki wpływają na odbudowę DNA w komórkach i blokują rozwój komórek nowotworowych. Ma charakterystyczną goryczkę, która sprawia, że nie jest naszym ulubionym warzywem. Pozbyć się jej można gotując oczyszczone główki przekrojone na pół w wodzie z dodatkiem mleka.