Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Kapustne

Kalafior

Zaliczany jest do cenniejszych warzyw z uwagi na zawartość składników odżywczych – zawiera m.in.: sód, potas, magnez, wapń, mangan, żelazo, miedź, cynk, fosfor, fluor, chlor, jod, karoteny, wit: K, B1, B2, B6, C, kwasy: nikotynowy i pantotenowy. Posiada niewielką ilość tłuszczów i białka, co sprawia, że dostarcza tylko ok. 20 kcal na 100 g. Warto go gotować bez pokrywki i przy włączonym wyciągu.

Brokuł

Pod względem zawartości wit. C przewyższa owoce cytrusowe. Przy zakupie brokułów należy zwrócić uwagę na to, aby wybrać nieuszkodzone, pozbawione plam różyczki, a otaczające je liście nie powinny być żółte. Ponieważ nie wymagają długiego gotowania, do dań warzywnych czy jednogarnkowych należy je dodawać dopiero pod koniec tego procesu.

Jarmuż

Uważany jest za bardzo pożywne warzywo zawierające silne przeciwutleniacze i mające właściwości przeciwzapalne. Jest bogatym źródłem wit. K, wit. C, karotenoidów, a także wapnia. Podobnie jak brokuł i inne warzywa kapustne zawiera sulforafan – związek posiadający właściwości przeciwnowotworowe.

Kalarepa

Wskazana jest w diecie cukrzyków, ponieważ należy do produktów bardzo wolno podnoszących cukier we krwi, a jednocześnie nie jest kaloryczna. 100 g kalarepy to 27 kcal. Dzięki zawartości włókien roślinnych reguluje perystaltykę jelit i jest wykorzystywana w leczeniu zaparć. Pobudza również wydzielanie żółci i usprawnia trawienie.

Kapusta

Wszystkie odmiany kapusty (głowiasta biała i czerwona oraz włoska) są doskonałym źródłem błonnika pokarmowego i wit. C oraz siarki, która korzystnie wpływa na wygląd włosów, cery i paznokci. Kapustę, z powodu dużej zawartości ostrych olejków eterycznych należy gotować przez krótki czas (we wstępnej fazie) bez przykrycia. Pozwoli to na ulotnienie się wraz z parą wodną części olejków eterycznych.

Brukselka

Jej składniki wpływają na odbudowę DNA w komórkach i blokują rozwój komórek nowotworowych. Ma charakterystyczną goryczkę, która sprawia, że nie jest naszym ulubionym warzywem. Pozbyć się jej można gotując oczyszczone główki przekrojone na pół w wodzie z dodatkiem mleka.