Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Korzeniowe

Burak Ćwikłowy

Buraki pieczone w skórkach i zawinięte w folię są dużo słodsze i lepiej zachowują kolor. Zawierają frakcję błonnika, która likwiduje zaparcia. Posiadają także właściwości przeciwutleniające, bakteriostatyczne oraz dzięki zawartym betacyjanom pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej.

Marchew

Obecnie istnieje ok. 100 odmian tego warzywa, dlatego na rynku można spotkać się z marchwią białą, żółtą, czerwoną lub ciemnofioletową. Im bardziej intensywny jej kolor, tym więcej zawiera beta-karotenu. Udrażnia naczynia krwionośne, reguluje pracę żołądka, usprawnia pracę wątroby, a także wyostrza wzrok.

Pasternak

Ma niespotykany smak, gdyż łączy w sobie cechy pietruszki i marchewki, również i z wyglądu. Korzeń ten jest mięsisty i ma słodkawy smak. Podobnie jak pietruszka, zawiera dużo wit. C i błonnika. Można go zapiekać, dusić ze śmietaną, a także dodawać do surówek.

Pietruszka korzeniowa

Pietruszka uważana jest za roślinę leczniczą, polecaną w przypadku ostrych i przewlekłych zapaleń pęcherza moczowego i dróg moczowych. Ma dobry wpływ na pracę układu trawiennego, uszczelnia naczynia krwionośne, pomaga leczyć anemię, choroby wątroby i woreczka żółciowego. Dodatkowo rzucie liści pietruszki likwiduje przykry zapach z ust.

Seler korzeniowy

Seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych. Dodatkowo zawiera dużo wapnia, potasu i cynku, a także magnez i żelazo. Ułatwia trawienie i likwiduje zaparcia wynikające ze złych przyzwyczajeń żywieniowych. Odtruwa także organizm, pomaga trawić tłuszcze, działa moczopędnie, polepszając pracę nerek i serca oraz koi stargane stresem nerwy.