Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Korzeniowe

Burak Ćwikłowy

Buraki pieczone w skórkach i zawinięte w folię są dużo słodsze i lepiej zachowują kolor. Zawierają frakcję błonnika, która likwiduje zaparcia. Posiadają także właściwości przeciwutleniające, bakteriostatyczne oraz dzięki zawartym betacyjanom pełnią ważną rolę w profilaktyce nowotworowej.

Marchew

Obecnie istnieje ok. 100 odmian tego warzywa, dlatego na rynku można spotkać się z marchwią białą, żółtą, czerwoną lub ciemnofioletową. Im bardziej intensywny jej kolor, tym więcej zawiera beta-karotenu. Udrażnia naczynia krwionośne, reguluje pracę żołądka, usprawnia pracę wątroby, a także wyostrza wzrok.

Pasternak

Ma niespotykany smak, gdyż łączy w sobie cechy pietruszki i marchewki, również i z wyglądu. Korzeń ten jest mięsisty i ma słodkawy smak. Podobnie jak pietruszka, zawiera dużo wit. C i błonnika. Można go zapiekać, dusić ze śmietaną, a także dodawać do surówek.

Pietruszka korzeniowa

Pietruszka uważana jest za roślinę leczniczą, polecaną w przypadku ostrych i przewlekłych zapaleń pęcherza moczowego i dróg moczowych. Ma dobry wpływ na pracę układu trawiennego, uszczelnia naczynia krwionośne, pomaga leczyć anemię, choroby wątroby i woreczka żółciowego. Dodatkowo rzucie liści pietruszki likwiduje przykry zapach z ust.

Seler korzeniowy

Seler ma najwięcej fosforu wśród warzyw korzeniowych. Dodatkowo zawiera dużo wapnia, potasu i cynku, a także magnez i żelazo. Ułatwia trawienie i likwiduje zaparcia wynikające ze złych przyzwyczajeń żywieniowych. Odtruwa także organizm, pomaga trawić tłuszcze, działa moczopędnie, polepszając pracę nerek i serca oraz koi stargane stresem nerwy.