Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Liściaste

Botwina

Botwina to młode liście i korzenie buraka ćwikłowego. Zawierają wiele składników odżywczych oraz są cennym źródłem błonnika, przez co usprawniają i regulują pracę jelit. Ponadto zmniejszają ryzyko chorób nowotworowych i oczyszczają organizm. Dodaje się je do zup, sałatek lub duszonych potraw.

Cykoria

Zawiera beta-karoten, który pozytywnie wpływa na koloryt i zdrowie skóry. Średniej wielkości główka (ok. 150 gramów) zawiera tylko 30 kcal. oraz zaspokaja dzienne zapotrzebowanie naszego organizmu m.in. na: wit. A, wit. C, kwas foliowy, mangan oraz błonnik.

Rzeżucha ogrodowa

Jedzenie rzeżuchy zalecane jest osobom cierpiącym na cukrzycę, anemię, dolegliwości tarczycy, chorobę wieńcową, reumatyzm, a także mającym kłopoty z krążeniem, problemami skórnymi i paznokciami. Rzeżucha ma właściwości oczyszczające organizm, poprawia apetyt i wspomaga trawienie. Kto codziennie doda trochę rzeżuchy do sałatek i kanapek, ma o wiele więcej sił witalnych.

Sałata siewna (masłowa)

W młodych liściach sałaty występują m.in.: białko, cukry, prowitamina A, witaminy z grupy B, C, K, E, PP oraz sole mineralne. Zawartość tych cennych składników sprawia, że warto ją jeść w okresie wzmożonego wysiłku intelektualnego, gdyż usprawnia pracę układu nerwowego, a dodatkowo dzięki obecności przeciwutleniaczy, przeciwdziała procesom starzenia.

Szpinak

Jest jednym z najzdrowszych warzyw. Zawiera najwięcej składników mineralnych oraz witamin. W swoim składzie ma rekordową ilość żelaza i wit. C. Znajdują się w nim również dwa silnie działające przeciwutleniacze – luteina i beta-karoten.

Seler naciowy

Seler naciowy ma dwukrotnie więcej wit. C niż cytrusy. Zawiera on także naturalną wit. B kompleks, łącznie z kwasem foliowym i witaminą PP. Seler oczyszcza organizm z toksyn zawartych m.in. w pożywieniu. Pobudza przemianę materii oraz może przynieść ulgę obolałym stawom.

Rukola

Zwana też rokiettą siewną, o charakterystycznym smaku pieprzu, orzechów i chrzanu. Rukola jest rośliną bogatą w cenne składniki odżywcze, zawiera w sobie spore ilości wit. C, a także dobroczynne olejki eteryczne. W medycynie jest używana do produkcji syropów na kaszel.

Roszponka

Sałata o małych zaokrąglonych listkach, które są bogatym źródłem wit. C (której jest dwukrotnie więcej niż w cytrynie!). Jest również bogata w żelazo, potrzebne w stanach osłabienia oraz stanowi źródło potrzebnego w stanach napięcia potasu. Roszponka działa pobudzająco na trawienie i kojąco na system nerwowy – ma działanie uspokajające.