Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Owoce jagodowe

Jagoda

Te małe owoce bogate są w antyutleniacze. Wzmacniają one odporność organizmu, zapobiegają przedwczesnemu starzeniu się oraz chronią przed chorobami nowotworowymi. Świeże owoce czy też przetworzone (sok, konfitura) działają lekko przeczyszczająco, natomiast suszone leczą biegunkę. Są to owoce cenne dla diabetyków, gdyż obniżają poziom cukru we krwi.

Agrest

Agrest pozytywnie wpływa na wzrost kości i zębów, dzięki dużej zawartości magnezu i wapnia. Reguluje procesy trawienia, a decyduje o tym jego twarda skórka i liczne pestki. Dzięki dużej ilości pektyn, usprawnia pracę przewodu pokarmowego. Nie należy spożywać niedojrzałego agrestu – może on spowodować poważne zatrucie!

Maliny

Owoce te występują w dwóch odmianach kolorystycznych – czerwonej i żółtej. Żółte są większe, ale mniej aromatyczne i uboższe w składniki odżywcze od czerwonych. Maliny zwiększają naszą odporność i chronią przed infekcjami, a także łagodzą biegunki i niestrawność. Mają działanie moczopędne (odwadniające). Sprzyjają utrzymaniu zdrowej skóry, kości i zębów.

Truskawki

Posiadają praktycznie wszystkie ważne mikroelementy, a dodatkowo wspaniałe wartości odżywcze i kosmetyczne. Owoce te są bardzo bogate w wit. C, zawierają dużo błonnika, działają odkwaszająco, krwiotwórczo oraz wzmacniająco. Poleca się je chorym na wątrobę, nerki, reumatyzm.

Poziomki

Tak jak truskawki, wpływają na poprawę przemiany materii, a także zapobiegają chorobom nerek, serca i układu krwionośnego. Poziomki mają działanie przeciwzapalne, moczopędne, wzmacniające, napotne i oczyszczające. Warto więc pamiętać o nich, chcąc przynieść ulgę organizmowi w niektórych schorzeniach lub poprawić jego kondycję.

Porzeczki

Największą wartość odżywczą mają porzeczki czarne – mogą posiadać w 100 g owoców nawet do 400 mg wit. C. Dobrze gaszą pragnienie, a dzięki pektynom regulują przemianę materii. Dodatkowo działają przeciwzapalnie, hamują rozwój bakterii, zapobiegają przeziębieniom, wspomagają leczenie zatruć pokarmowych, regenerują naczynia włosowate oraz chronią serce.

Winogrona

Znajdujący się w skórce winogron organiczny związek chemiczny ma niezwykle korzystny wpływ na nasz organizm: warunkuje prawidłowe funkcjonowanie mięśnia sercowego, zapobiega wystąpieniu raka piersi i płuc, zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Alzheimera czy zapobiega procesowi starzenia się. Regularne spożywanie winogron może zapobiec także wystąpieniu jaskry oraz chroni przed szkodliwym wpływem drobnoustrojów.

Borówka Amerykańska

Owoce borówki bogate są w mikro – i makroelementy. Owoce te zawierają związki, które niszczą zły cholesterol (LDL), a także antyoksydanty wyłapujące wolne rodniki. Jedzenie surowych owoców borówki wpływa na zmniejszenie ryzyka zapadnięcia na choroby cywilizacyjne, arteriosklerozę czy nowotwory. Dzięki drobnym pesteczkom regulują także procesy trawienia.

Żurawina

Spożywanie owoców żurawiny działa antybakteryjnie, zmniejsza ryzyko zachorowania na choroby naczyń krwionośnych, jamy ustnej i przyzębia, a także przeciwdziała chorobom grzybiczym. Dzięki zawartej w niej wit. C wpływa na podnoszenie odporności organizmu poprzez pobudzanie do działania systemu immunologicznego.

Aronia

Aronia zawiera znaczne ilości błonnika i pektyn ułatwiających pracę układu pokarmowego i usuwających z organizmu szkodliwe metale ciężkie (np. ołów) oraz toksyny. Jedzenie tych owoców wzmacnia ściany naczyń krwionośnych, przeciwdziała miażdżycy i chorobom serca, ponieważ ogranicza zwiększanie się we krwi poziomu tzw. złego cholesterolu (LDL).