Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Owoce pestkowe

Czereśnie

Możemy spotkać czereśnie żółte, różowe, czerwone, ciemnoczerwone oraz prawie czarne. Regulują procesy przemiany materii, wspomagają leczenie niektórych schorzeń wątroby i pęcherza, kamicy nerkowej, opóźniają rozwój miażdżycy, a także dodają energii. Ze względu na dużą ilość kwasów owocowych, czereśni nie powinno się jeść na czczo (dotyczy to wszystkich pestkowców!).

Wiśnie

Wiśnie to kwaśne siostry czereśni. Chronią przed działaniem wolnych rodników oraz korzystnie wpływają na produkcję krwinek czerwonych. Sprzyjają obniżeniu poziomu cholesterolu i cukru, wiążą metale ciężkie i usuwają je z organizmu. Sok z wiśni ma właściwości przeciwzapalne – obniża gorączkę, łagodzi ból mięśni, poprawia wchłanianie leków.

Śliwki

Śliwki to owoce szczęścia, dzięki dużej zawartości tryptofanu, czyli aminokwasu, z którego powstaje w naszym mózgu serotonina nazywana hormonem szczęścia. Suszone śliwki neutralizują nadmiar wydzielanych kwasów trawiennych, zapobiegają zaparciom, przeciwdziałają zatruciom. Są bogate w błonnik i ułatwiają spalanie tłuszczu oraz za sprawą dużej ilości pektyn – dają uczucie sytości.

Morela

Zawarta w niej wit. A wspomaga organizm, chroniąc go przed różnego rodzaju infekcjami. Owoce te to także źródło beta-karotenu. Wystarczy zjeść 3 morele dziennie, aby dostarczyć organizmowi odpowiedniej ilości tego przeciwutleniacza. Suszone owoce natomiast powinny na stałe zagościć w diecie osób odchudzających się – doskonale zaspokajają głód i poprawiają przemianę materii.

Nektarynka / Brzoskwinia

Dzięki swym właściwościom, dobrze wpływają na układ krążeniowy. Zawierają również dużo błonnika, dzięki czemu regulują funkcjonowanie układu pokarmowego, zapobiegają zaparciom i wzdęciom. Mają działanie uspokajające.