Najnowsze wpisy

  • Burger czy sałatka?

    Burger czy sałatka?

    Jadłospis eliminujący mięso, oparty na zbożach, warzywach, owocach i zdrowych tłuszczach niesie ze sobą cały wachlarz korzyści dla zdrowia, lecz czy jest odpowiedni dla wszystkich? Zwiększenie ilości warzyw i owoców oraz zdrowych tłuszczów w diecie to najlepsza profilaktyka przeciw chorobom cywilizacyjnym i nowotworowym. Jeśli chcemy eliminować z diety mięso, w zastępstwie wybierajmy przede wszystkim produkty […]Czytaj więcej »
  • Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

    Jakich produktów i dlaczego nie powinniśmy łączyć ze sobą przygotowując potrawy?

       Zgodnie z zasadami racjonalnego żywienia, w naszym codziennym jadłospisie powinny znaleźć się produkty ze wszystkich grup spożywczych. Eksperci żywieniowi podkreślają, że dla prawidłowego funkcjonowania organizmu w ciągu dnia należy sięgać po produkty zbożowe, warzywa, owoce, produkty mleczne oraz dobrej jakości tłuszcze. Jednak, aby w pełni cieszyć się bogactwem składników pokarmowych zawartych w pożywieniu trzeba […]Czytaj więcej »

Psiankowate

Bakłażan / Oberżyna

Bakłażan jest krewnym ziemniaka, pomidora, papryki, a także – co jest ciekawostką – tytoniu. Nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą. Świeży owoc zawiera około 90% wody, niewiele białka, tłuszczu i tylko 2% cukrów. Posiada właściwości odtruwające, dlatego jest zalecany po kuracji antybiotykowej. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i dodatkowo wspomaga przemianę materii.

Papryka

Spożywanie papryki pobudza pracę przewodu pokarmowego, mięśni, zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz pomaga we wzdęciach i zaparciach. Chroni on również przed zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz zmniejsza ciśnienie krwi. Jako warzywo z rodziny psiankowatych papryka powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy.

Pomidor

Pomidory to nieocenione źródło witamin oraz pierwiastków, takich jak żelazo czy potas. Szczególnie ważny jest ten drugi, gdyż aktywnie neutralizuje szkodliwy nadmiar soli w diecie, powodujący zwiększone ciśnienie tętnicze, zatrzymywanie wody oraz skurcze mięśni. Warzywo to ma właściwości uspokajające i kojące nerwy.

Ziemniak

Ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych (90 kcal/100g). Na szczególną uwagę zasługuje duża zawartość potasu, który ma szczególne znaczenie w obniżaniu nadciśnienia tętniczego przy zbyt dużym spożyciu soli kuchennej. Kupując ziemniaki należy wybierać okazy twarde, o stosunkowo gładkiej powierzchni, pozbawione przebarwień czy kiełkujących bulw.