Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Psiankowate

Bakłażan / Oberżyna

Bakłażan jest krewnym ziemniaka, pomidora, papryki, a także – co jest ciekawostką – tytoniu. Nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą. Świeży owoc zawiera około 90% wody, niewiele białka, tłuszczu i tylko 2% cukrów. Posiada właściwości odtruwające, dlatego jest zalecany po kuracji antybiotykowej. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i dodatkowo wspomaga przemianę materii.

Papryka

Spożywanie papryki pobudza pracę przewodu pokarmowego, mięśni, zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz pomaga we wzdęciach i zaparciach. Chroni on również przed zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz zmniejsza ciśnienie krwi. Jako warzywo z rodziny psiankowatych papryka powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy.

Pomidor

Pomidory to nieocenione źródło witamin oraz pierwiastków, takich jak żelazo czy potas. Szczególnie ważny jest ten drugi, gdyż aktywnie neutralizuje szkodliwy nadmiar soli w diecie, powodujący zwiększone ciśnienie tętnicze, zatrzymywanie wody oraz skurcze mięśni. Warzywo to ma właściwości uspokajające i kojące nerwy.

Ziemniak

Ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych (90 kcal/100g). Na szczególną uwagę zasługuje duża zawartość potasu, który ma szczególne znaczenie w obniżaniu nadciśnienia tętniczego przy zbyt dużym spożyciu soli kuchennej. Kupując ziemniaki należy wybierać okazy twarde, o stosunkowo gładkiej powierzchni, pozbawione przebarwień czy kiełkujących bulw.