Najnowsze wpisy

  • Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Jesienne sposoby na dobre samopoczucie

    Zdrowa dieta, bogata szczególnie w warzywa i owoce nie tylko wpływa korzystnie na zdrowie fizyczne – jak wskazują specjaliści, to również klucz do dobrego samopoczucia i sposób na poprawę nastroju. W poprzednim artykule wspomniałam o doskonałym wpływie wit. C na naszą odporność, jak i poprawę humoru. Jej bogatym źródłem są rodzime warzywa i owoce. Kolejnym […]Czytaj więcej »
  • „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    „Przygotuj się na dobre… warzywa jesienią”, czyli dieta na poprawę humoru

    Gdy jesteśmy głodni często stajemy się rozdrażnieni, a nasza energia i koncentracja znacznie się osłabiają. Dla prawidłowego funkcjonowania systemu nerwowego niezwykle ważne są  przede wszystkim węglowodany, których źródłem są m.in. świeże warzywa i owoce. Spożywane na surowo dostarczają energii oraz nawadniają organizm. Są także źródłem wielu cennych witamin i składników mineralnych, które pozytywnie wpływają na […]Czytaj więcej »

Psiankowate

Bakłażan / Oberżyna

Bakłażan jest krewnym ziemniaka, pomidora, papryki, a także – co jest ciekawostką – tytoniu. Nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą. Świeży owoc zawiera około 90% wody, niewiele białka, tłuszczu i tylko 2% cukrów. Posiada właściwości odtruwające, dlatego jest zalecany po kuracji antybiotykowej. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i dodatkowo wspomaga przemianę materii.

Papryka

Spożywanie papryki pobudza pracę przewodu pokarmowego, mięśni, zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz pomaga we wzdęciach i zaparciach. Chroni on również przed zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz zmniejsza ciśnienie krwi. Jako warzywo z rodziny psiankowatych papryka powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy.

Pomidor

Pomidory to nieocenione źródło witamin oraz pierwiastków, takich jak żelazo czy potas. Szczególnie ważny jest ten drugi, gdyż aktywnie neutralizuje szkodliwy nadmiar soli w diecie, powodujący zwiększone ciśnienie tętnicze, zatrzymywanie wody oraz skurcze mięśni. Warzywo to ma właściwości uspokajające i kojące nerwy.

Ziemniak

Ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych (90 kcal/100g). Na szczególną uwagę zasługuje duża zawartość potasu, który ma szczególne znaczenie w obniżaniu nadciśnienia tętniczego przy zbyt dużym spożyciu soli kuchennej. Kupując ziemniaki należy wybierać okazy twarde, o stosunkowo gładkiej powierzchni, pozbawione przebarwień czy kiełkujących bulw.