Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Psiankowate

Bakłażan / Oberżyna

Bakłażan jest krewnym ziemniaka, pomidora, papryki, a także – co jest ciekawostką – tytoniu. Nie jest warzywem, ale owocem, a właściwie jagodą. Świeży owoc zawiera około 90% wody, niewiele białka, tłuszczu i tylko 2% cukrów. Posiada właściwości odtruwające, dlatego jest zalecany po kuracji antybiotykowej. Obniża też poziom cholesterolu we krwi i dodatkowo wspomaga przemianę materii.

Papryka

Spożywanie papryki pobudza pracę przewodu pokarmowego, mięśni, zwiększa wydzielanie soków trawiennych oraz pomaga we wzdęciach i zaparciach. Chroni on również przed zwapnieniem naczyń krwionośnych oraz zmniejsza ciśnienie krwi. Jako warzywo z rodziny psiankowatych papryka powinna być wyeliminowana z diety osób cierpiących na różnego rodzaju choroby reumatyczne i artrozy.

Pomidor

Pomidory to nieocenione źródło witamin oraz pierwiastków, takich jak żelazo czy potas. Szczególnie ważny jest ten drugi, gdyż aktywnie neutralizuje szkodliwy nadmiar soli w diecie, powodujący zwiększone ciśnienie tętnicze, zatrzymywanie wody oraz skurcze mięśni. Warzywo to ma właściwości uspokajające i kojące nerwy.

Ziemniak

Ziemniaki należą do produktów niskokalorycznych (90 kcal/100g). Na szczególną uwagę zasługuje duża zawartość potasu, który ma szczególne znaczenie w obniżaniu nadciśnienia tętniczego przy zbyt dużym spożyciu soli kuchennej. Kupując ziemniaki należy wybierać okazy twarde, o stosunkowo gładkiej powierzchni, pozbawione przebarwień czy kiełkujących bulw.