Najnowsze wpisy

  • Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Czy pewności siebie można się nauczyć?

    Pewność siebie jest jedną z tych charakterystyk, która bez wątpienia może kojarzyć się z uprawianiem sportu. Również w codziennym życiu zazwyczaj uznaje się bycie „pewnym siebie” jako coś niezwykle przydatnego – i znacząco ułatwiającego codzienne aktywności. Zapominamy jednak przy tym, że pewności siebie można się nauczyć – także poprzez uprawianie sportu właśnie. Na początek spróbujmy […]Czytaj więcej »
  • Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Witaminy i minerały w diecie osoby aktywnej

    Nie tylko węglowodany, białko i tłuszcz Minerały stanowią około 5% masy ciała człowieka i działają jak katalizatory w wielu reakcjach biologicznych – w skurczach mięśni, przenoszeniu informacji przez system nerwowy, trawieniu oraz w metabolizmie. Działanie minerałów jest między sobą powiązane, często również łączy się z działaniem witamin, aby dopełnić procesy biochemiczne. A wszystko to jest […]Czytaj więcej »

Warzywa różne

Koper ogrodowy

Wykazuje działanie odkażające i przeciwskurczowe. Pierzaste gałązki kopru zawierają olejek eteryczny, który wpływa na lepsze wydzielanie soków żołądkowych, poprawia trawienie i przyswajanie pokarmów poprzez hamowanie rozwoju szkodliwych drobnoustrojów w jelitach.

Kukurydza cukrowa

Ze względu na obecność selenu, któremu towarzyszy wit. E, kukurydza ma duże znaczenie w profilaktyce chorób nowotworowych. Z nasion tłoczy się olej kukurydziany, który ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Obecny w kukurydzy barwnik należący do grupy antyutleniaczy, wykazuje zdolność blokowania wolnych rodników.

Majeranek ogrodowy

W tradycyjnej kuchni polskiej przyprawia się nim potrawy ciężkostrawne. Reguluje trawienie, pomaga w nieżycie żołądka i chorobach całego układu pokarmowego. Napar z majeranku pomaga w przypadku bólu zębów oraz gardła. Działa również leczniczo na wrzody żołądka.

Szparagi

Wyróżniamy trzy rodzaje szparagów jadalnych: białe, zielone i fioletowe. Świeże okazy powinny być przede wszystkim jędrne i mieć ściśle zamknięte główki. Szparagi, oprócz wykwintnego smaku są jeszcze niesamowicie zdrowe i niskokaloryczne. Wpływają pozytywnie na pamięć i koncentrację. Posiadają także właściwości oczyszczające organizm, gdyż oddziałują na nerki i wątrobę.