Najnowsze wpisy

  • Treningi na czczo – czy warto?

    Treningi na czczo – czy warto?

    Modne i powszechnie praktykowane stały się treningi, zwłaszcza odchudzające, wykonywane na czczo. Wielu trenerów zaleca bieganie kilku kilometrów zaraz po przebudzeniu i bez dostarczania jakichkolwiek substratów energetycznych. Otóż takie praktyki z dietetycznego i fizjologicznego punktu widzenia nie mają większego sensu, jeśli chodzi o skuteczność, a do tego mogą być niebezpieczne dla zdrowia, a nawet życia. […]Czytaj więcej »
  • Skoncentruj się!

    Skoncentruj się!

    Bywają dni/tygodnie, gdy okoliczności nie sprzyjają naszym treningowym wysiłkom, i to pomimo dużego zaangażowania i dbania o pozytywny dialog wewnętrzny z naszej strony. Szczególnie w okresie jesienno-zimowym, poza codziennymi obowiązkami, zmagamy się przecież także z pogodą. Deszcz, śnieg i niskie temperatury zwykle nie zachęcają do kontynuowania treningów, dając przy tym dość wiarygodne usprawiedliwienie… Lecz choć […]Czytaj więcej »

Warzywa wieloletnie

Chrzan

Bogaty jest przede wszystkim w wit. C, której jest więcej niż w cytrynach czy pomarańczach. Posiada właściwości rozgrzewające, odkażające i przeciwbólowe. Związki zawarte w chrzanie działają pobudzająco na serce, a jednocześnie obniżają ciśnienie krwi. Wykazują działanie przeciwreumatyczne, moczopędne, napotne, odtruwające, a przede wszystkim trawienne.

Szczaw

Należy do warzyw najbogatszych w beta-karoten, który jest silnym przeciwutleniaczem. Niszczy wolne rodniki i opóźnia procesy starzenia się organizmu, a także nadaje ładny odcień skórze. Warto pamiętać, że do jego wchłaniania potrzebny jest chociaż mały dodatek tłuszczu. Zawiera także rutynę, która uszczelnia i wzmacnia naczynia krwionośne.

Rabarbar

Rabarbar cenimy głównie za kwaskowaty smak, który świetnie komponuje się zwłaszcza ze słodkimi deserami. Zawiera kwas szczawiowy, który nadaje mu silnie kwaśny posmak. Nie powinni go jeść ludzie chorzy, dzieci, jest także przeciwwskazany w kamicy nerkowej i artretyzmie.